Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 startar Kanal 9 - tecknar avtal med Com hem

Publicerad: 16 Januari 2007, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Kanal 5 skrotar den nya kanalen One Television och ersätter den med den mer kommersiella kanalen Kanal 9. Kanal 9 ska distribueras via Com hem, vilket innebär att Kanal 5 och Com hem sluter fred efter många år av groll. "One funkade helt enkelt inte", säger Kanal 5s vd Jonas Sjögren i en stor intervju med Dagens Media.


Kanal 5 och moderbolaget SBS sökte och fick en plats i det digitala marknätet för den nya kanalen One Television. Kanalen, som lanserades våren 2006, skulle vända sig till åldersgruppen 40-59 och därmed komplettera de betydligt mer ungdomliga systerkanalerna The Voice och Kanal 5.

Nu fimpar Kanal 5s nya vd Jonas Sjögren "pensionärskanalen" One. Den 25 februari ersätts One med Kanal 9.

- One fick aldrig den chansen den skulle ha haft. Den är varken en stor övrig-kanal, som TV6 eller TV4 Plus, och det är inte heller någon nischkanal. One blev också lite för seriös och målgruppen är för gammal. Den funkade helt enkelt inte, säger Jonas Sjögren.

Kanal 9s position hamnar någonstans mitt emellan One Television och Kanal 5. Kanal 9 ska vara lite yngre än One och lite äldre än Kanal 5. Den blir dessutom något manligare än Kanal 5.

Jonas Sjögren pekar ut 30-59-åringar - och då framförallt 35-50-åringarna - som den åldersgrupp som Kanal 9 ska fånga. Den blivande Kanal 9-publiken är ute efter förstklassig kvalitetsunderhållning, utan att för den skull vara snobbiga.

- De vill koppla av och bli underhållna. De vill ha en modern men inte för barnslig underhållningskanal, säger Jonas Sjögren, och fortsätter:

- De kanske tycker att Ugly Betty på Kanal 5 är lite för ungdomligt, medan TV4 är lite för mainstream eller lite för seriös. SVT är för dem kvalitet men oftast lite för tungt. TV6 är lite för skrikig och högljudd.

Utbudet i Kanal 9 ska bestå av delar ur Canal Plus och Kanal 5s sporträttighetspaket, som matcher från hockeyslutspelet i Elitserien och Allsvenskan. Exempel på lokalproduktioner som passar på Kanal 9 är Drickbart och Motorjournalen.

- Kanal 5s målgrupp är mer intresserad av att bli fulla per definition, inte av vad de dricker till maten. Motorjournalen fick en lite för bred profil för Kanal 5, och sen behandlades den dåligt och fick en sen sändningstid. På Kanal 9 kan den funka klockan 20.00.

Exempel på lämpliga Kanal 9-inköp är nya omgången av Rome, Into the west, Cold case och Top Gear. Kanal 9 ska även visa dokumentärer och filmer som är mer högkvalitativa än Kanal 5s snaskiga Hollywood-rullar.

- Det rör sig om högkvalitativa program som inte riktigt får fäste på Kanal 5. Bland annat för att tempot i programmen är lite för lågt.

Jonas Sjögren är inte bekymrad över att Kanal 9 ska kannibalisera på Kanal 5.

- Jag tycker att det finns en tydlig skillnad mellan Kanal 9 och Kanal 5. Och tar inte vi den här positionen tar någon annan den.

Huvudkonkurrenter blir andra övrig-tv-kanaler, som TV6, TV4 Plus, TV7 och TV8.

- TV6 har en kärna på 15-30, med en väldigt kraftig manlig övervikt. TV4 Plus har arvet från modervarumärket och blir väldigt gammal. Tittar man på Kanal 5 tappar vi kraftigt i åldrarna efter vår kärnmålgrupp 15-34, och det är där Kanal 9 kommer in.

Kanal 9 ska finnas med i Com hems grundutbud, efter en historisk uppgörelse mellan operatören och Kanal 5.

- Det leder ingen vart att bråka. Det tjänar varken vi, Com hem eller konsumenten på.

Avtalet med Com hem adderar 1,7 miljoner hushåll till Kanal 9. Jonas Sjögren bedömer att Kanal 9 under 2007 kommer att nå en teknisk penetration på 70 procent, det vill säga över tre miljoner hushåll.

Att kanalens namn blev Kanal 9 beror på att Jonas Sjögren dels ville få med orden "tv" eller "kanal" i titeln, dels ett nummer.

- Skulle kanalen hetat Kanal 5 Plus undrar man genast om den är en sämre kopia av Kanal 5. Vi ville ha ett kanalprefix och ett nummer. Och det första lediga numret på fjärrkontrollen var nian.

Till skillnad från MTG och TV4 har Kanal 5 tidigare varit restriktiva med att starta nya kanaler. Med Jonas Sjögren vid rodret kan Kanal 5 komma att starta fler kanaler.

- Jag tror på att starta fler kanaler. Att tittandet blir mer fragmentiserat drivs inte bara av att utbudet av kanaler ökar. Människors smak skiljer sig mer och mer åt och därför finns det ett behov av nya kanaler.

Jonas Sjögren tillbakavisar alla påståenden om att det blir svårare att fokusera på huvudkanalen om man lanserar nya kanaler. Han tror tvärtom att lanseringen av nya kanaler borgar för att Kanal 5 kan befästa sin ställning inom den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44-åringar.

- Alla ägare förväntar sig någon form av tillväxt. Ska du bara få tillväxten i Kanal 5 finns risken att vi lockas att bredda utbudet för mycket och tappa hela vår profil. Det skulle jag aldrig tillåta.

När fattades beslutet om att ersätta One med Kanal 9?

- Så sent som i november. Det har gått snabbt.

Hur mycket har ni påverkats av MTGs framgångar med TV6?

- Det här började med en intern diskussion i ledningsgruppen på Kanal 5. Sedan förklarade jag för koncernledningen och ägarna att jag tycker att vi ska lägga ner One och göra det här i stället. Och de tyckte att det lät bra.

Att One blev som den blev, med till exempel EU-nyheter, beror väl på att ni gick till kulturdepartementet och sökte en plats i det digitala marknätet. I efterhand känns det mest som en flirt med regeringen för att få en licens.

- Vad vi sa var bland annat att One skulle innehålla europeiskt drama. Det kan vi fortfarande göra, men vi kan välja en yngre utländsk serie. Man behöver inte välja de som är för jäkla gamla, helt enkelt.

Jonas Sjögren säger att Kanal 5 kommer att investera betydligt mer i Kanal 9 än vad bolaget hade tänkt investera i One.

- På det sättet ger vi dem (regeringen) en bättre kanal. Samtidigt var det många kanaler i marknätet som dels inte startade i tid, dels har en väldigt låg budget.

Men har ni förankrat idéerna med Kanal 9 hos kulturdepartementet?

- Vi har inlett diskussioner, men vi ska prata mer med dem. Det är i alla fall den här linjen vi kommer att gå på. TV6 ändrade också profil. Det var också en helt annan kanal. Så länge det sker en förbättring av utbudet och det satsas ännu mer pengar hoppas jag att kulturdepartementet välkomnar det här.

Jonas Sjögren tillägger:

- One hade ingen förankring i organisationen. Kanal 9 är något som springer mer ur oss själva och som inte är baserat på vad kulturdepartementet tycker är bra. Då blir det ett helt annat engagemang hos alla medarbetare.

Kanal 9 ska ledas av Kanal 5s chefer. Johan Westman blir programchef, Katarina Eriksson inköpschef och Jonas Sjögren vd. Ett tiotal personer har rekryterats till Kanal 9.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.