Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 planerar helgoffensiv - gör showen 33 Famous Places

Publicerad: 29 Februari 2008, 13:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:55

Dagens Media har tidigare berättat att Kanal 5 har beställt en stor tv-produktion av Anna Carrfors Bråkenhielms bolag Silverback. Enligt uppgifter rör det sig om kändisshowen 33 Famous Places.


I frågesporten 33 Famous Places tävlar två grupper bestående av två kändisar vardera mot varandra i frågor rörande geografi och populärkultur.

En "komisk reporter" visar i bandade inslag olika platser i Sverige och utomlands som på något sätt är förknippade med något ur populärkulturen. Det kan exempelvis röra sig om platsen i tunnelbanan där bilden till Noices skivomslag Tonårsdrömmar togs 1979.

De tävlande lagens uppgift blir att så snabbt som möjligt svara på vilket populärkulturellt fenomen eller vilken underhållningsprodukt som har koppling till platsen.

"Så fort ett av lagen trycker på knappen stoppas inslaget, och om de svarar rätt vinner de poängen på den nivån. Om de svarar fel, fortsätter inslaget och det andra laget får se fler ledtrådar och får chansen att vinna poäng på de lägre nivåerna", skriver Silverback i informationen om formatet.

33 Famous Places levereras i 11 episoder om en timme vardera. Efter åtta program får fyra lag göra upp i semifinaler, och i det sista avsnittet äger en final rum. Programledaren är enväldig domare i tävlingen.

Kanal 5 kommer under hösten 2008, då programmet ska sändas, att satsa stort på helgunderhållning.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, är hemlighetsfull när Dagens Media frågar om 33 Famous Places.

"Det är för tidigt att prata om detaljer eller programtitlar", skriver han i ett mejl.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.