Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 och Bonnier samarbetar om dokusåpa

Publicerad: 12 December 2000, 10:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

Kanal 5 köper dokusåpan Popstar av produktionsbolaget MTV. Skivbolaget Bonnier Music går in som samarbetspartner. Programmet ratades dock av TV3 som hade förstatjing.


Tillsammans ska de tre aktörerna, Kanal 5, MTV och Bonnier Music äga och dela

på intäkterna från Popstar. Bonniers roll blir bland annat att hjälpa till

värva de talanger som bygga upp popbandet under seriens gång. Kanal 5 köper

tolv avsnitt som ska sändas med start februari/mars 2001. Porgrammet sänds

troligen på lördagar.

Temat är skapandet av ett kommersiellt popband. Serien slutar när bandet är

redo att ge sig ut i musikbranschen.

- Vi gillar formatet. Det är ungt i tonen och spänstigt och passar bra för

Kanal 5. Formatet innebär mycket aktiviteter utanför rutan. Och vi har sett hur

starkt formatet har gått i Australien.

Så motiverar Kanal 5s programchef Anders Knave valet av Popstars.

Att TV3 tackade nej till formatet tycks han ha en viss förståelse för.

- De är väl lite bredare och äldre nuförtiden. Eller kanske blir deras Fröken

Sverige-tävling kanalen unga ansikte.

Staffan Erfors, programchef på TV3, har en annan syn.

- Den här typen av format (Popstar) blir för deskriptiva, som Singel och

Charterliv. Man får ingen interaktivitet. Sedan är musikbranschen ett lotteri.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.