Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 lägger beslag på tv-show - kan värva Rickard

Publicerad: 21 Februari 2008, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Enligt Dagens Medias källor har Kanal 5 beställt en produktion av det stora underhållningsprogrammet Battle of the bands.En pilot har spelats in med TV4-stjärnan Rickard Olsson som programledare. Om han får jobbet kan han byta från TV4 till Kanal 5.


Dagens Media kunde i december förra året avslöja att TV4 planerade att köpa en produktion av Friday TV-formatet Battle of the bands, med Rickard Olsson som programledare.

Men TV4 valde i stället att köpa Friday TVs Clash of the choirs, som är ett systerformat till Battle of the bands.

Det var när Clash of the choirs började sändas på NBC i USA med stor framgång som Metronome-bolaget Friday TV beslutade att ta fram Battle of the bands.

- I och med det gick så bra med Clash of the choirs bestämde vi oss för att satsa på ett nytt musikformat, har Estelle von Schinkel, vd på Friday TV, tidigare sagt till Dagens Media.

I Battle of the bands tävlar två musikgrupper med var sin gästartist mot varandra. Upplägget påminner om SVT-succén Så ska det låta.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, vill inte säga något om att han ska ha lagt beslag på Battle of the bands.

- Jag kan varken bekräfta eller dementera, säger han till Dagens Media.

Inte heller Estelle von Schinkel, vd på Friday TV, vill kommentera uppgifterna.

- Du får prata med kanalerna, säger hon.

Rickard Olsson har de senaste dagarna uttryckt stort missnöje med Bingolotto, som han leder sedan några år tillbaka. Han har hotat att lämna programmet till följd av de låga tittarsiffror det har fått efter flytten från huvudkanalen TV4 till nischkanalen TV4 Plus.

Rickard Olsson har tidigare gjort klart att han vill leda Battle of the bands.

- Det vore verkligen kul om jag får göra det. Musik är ett av mina absoluta intressen, har han sagt till Aftonbladet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.