Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kanal 5 byter kostym

Publicerad: 17 Februari 2009, 14:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Kanal 5 lanserar en ny stationsgrafik i vår. Designen ska få kanalen att kännas lite roligare - och ge utrymme för fler sponsormöjligheter. Dessutom får kanalen en ny varumärkesfilm. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Det drygt två år gamla manéret får en ansiktslyftning och designen anpassas till formatet 16:9. Uttrycket spinner vidare på Kanal 5s kommunikationsplattform "Roligare tv" från 2002.

- Lekfullhet är viktigt för oss. Vi är kameleonten som ständigt uppträder i nya skepnader. Det gör att vi lättare kan ta ut svängarna och anpassa oss. Vår konsekvens är att vara inkonsekventa, säger marknadschefen Jan Loosme.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 3, 2009. Allt fler annonsörer efterfrågar sponsorlösningar i kanalernas finrum - i det reaktionella innehållet eller i kanalgrafiken inför populära program. Därför var Kanal 5s konceptförsäljningschef Fredrik Ragell med från början.

- Vi ville skapa en kommersiell design. Den ska inte bara vara snygg utan också ge nya möjligheter för våra annonsörer, säger han.

Förhoppningen är också att en mer levande och underhållande grafik med relevantare koppling till annonsörer och program ska få tittarna att stanna kvar längre i reklambreaken.

Kanal 5 har gjort flera större samarbeten med annonsörer som Boxer, Loka och Ramlösa. I en del fall har annonsörerna fått kostsamma speciallösningar, i enklare fall har kanalgrafiken klippts med sponsringsmeddelandet. Nytt blir nu en grafik som redan är anpassad för olika typer av annonsörer och övergångar. En kanalgrafik med ett surrealistiskt shoppingcenter ska locka handeln, och annonsörer med anknytning till fest kan synas med dansande nallar och neoncocktails.

Målet är att göra sömlösa övergångar mellan sponsring, kanalgrafik och program. Dessutom har Fontsmith ritat ett eget typsnitt åt kanalen som ska användas både i rutan och övrig kommunikation.

- Vi gör även om grafiken som presenterar kvällens program. Den har utformats som ett rum där vi kan lyfta in kändisar från programmen eller kanske zooma in på sponsorers produkter, säger kanalens kreativa chef Peter Söderlind.

Där finns också en skärm och ytor som ger ytterligare möjligheter - men allt kan inte köpas för pengar.

- Det här är en premiumprodukt. Annonsören måste stämma överens med vår miljö. För att inte urvattna produkten vill vi inte ha kanalsponsorer hela tiden eller flera samtidigt. Vi måste värna vårt varumärke, säger Fredrik Ragell.

Imorgon är det premiär för kanalens nya varumärkesbyggande film. Den ska förmedla Roligare TV genom att låta svenska profiler möta utländska stjärnor i kanalens serier.

- Manéret följer våra tidigare imagefilmer, men den här filmen är uppbyggd i olika moduler så att vi lätt kan uppdatera den med nya roliga scener, säger Peter Söderlind.

Arbetsgrupp för kanalidentitet, Dallas Sthlm:Exekutiv Producent: Francois BonisCreative Director: Peter GranströmArt Director: Maria Sandtröm3D: Anders SundqvistCompositing: Jens FridFilmfoto: Klas Hjertberg Musik: Magnus Frykberg Underkonsult: Magoo

Arbetsgrupp varumärkesfilmen:Regi och idé: Fabian Cooper & Thomas Sellin Kreativ chef: Peter Söderlind Produktionsledare: Thér&egrave;se Alexanderson Filmfoto: Mattias Högberg El & pass: Tetz Sjöwall-Wahlöö Ljud: Martin Teasler & Mats Reiniusson Hår & Make: Jörgen Sollerberg Styling: Gustaf Olsson Composeting & 3D: Visual Art & Magoo

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 3, 2009.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.