Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kameras förlust 29 miljoner kronor

Publicerad: 20 Februari 2001, 15:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Webbtvföretaget Kamera gjorde förra året av med nästan dubbelt så mycket pengar som företaget hade i intäkter. Med en omsättning på omkring 32 miljoner kronor gjorde företaget en förlust på ungefär 29 miljoner kronor.


Kamera har allvarliga ekonomiska problem. Förra året var hade företaget

rörelsekostnader på drygt 57 miljoner kronor, visar företagets

bokslutskommuniké som kom på tisdagen. Det är drygt 1 miljon kronor i veckan.

Företagets förklaring till de höga kostnaderna är att fyra utlandkontor har

öppnats och att 10 miljoner har lagts på forskning och utveckling.

Vid årsskiftet hade Kamera en kassa på ungefär 8,5 miljoner kronor. Dessutom

fanns det kortfristiga fordringar på drygt 9 miljoner kronor. Med samma

rörelsekostnader som under förra året skulle dessa pengar endast räcka till

mitten av april.

För att säkra företagets verksamhet gick därför huvudägarna, institutionella

placerare och grundarna in och garanterade knappt 31 miljoner kronor i en

riktad nyemission. Dessutom försöker Kamera få in ytterligare 4 miljoner kronor

i en emission riktad till befintliga aktieägare.

Enligt tidigare uppgift från koncernchefen Dan Willstrand är målsättningen för

året att få lönsamhet i företagets utlandskontor och att utveckla produkter

till Kameraone, en e-handelslösning för direktförsäljning av webbtvmaterial.

Under det gångna året ökade antalet anställda från 25 till 99 personer. I

januari i år tvingades dock Kamera att dra i nödbromsen. Företaget

omorganiserades och 20 personer förlorade sina arbeten.

Kamera säljer webbtv till bland annat Aftonbladet, Everyday.com, Nettavisen och

Verdens Gang.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.