Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Kallur har inte tappat någonting i varumärke"

Publicerad: 19 Augusti 2008, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Susanna Kallur ramlade i semifinalen - och fick lämna arenan gråtande. Carolina Klüft har förlorat statusen som oslagbar sedan hon övergav sjukampen.Två varumärkeskonsulter, med expertis inom sponsring, ger för Dagens Media sin syn på hur stjärnornas varumärken och kommersiella värde påverkas.


Lars-Ola Nordqvist, vd på kommunikationsbyrån Comvision, och Niklas Olovzon på strategikonsultföretaget Sport & Brands, är överens:

Susanna Kallur, som sponsras av ÅF, har inte tappat något i sponsrings- eller varumärkesvärde med anledningen av missen i OS.

- Susanna Kallur är vårt starkaste varumärke i friidrott. Hon är helt suverän och en riktig vinnarskalle. Att hon ramlade i OS spelar ingen roll, säger Lars-Ola Nordqvist, och fortsätter:

- Hon har visat att hon kan komma tillbaka, hon var snabbast i försöken och hon var snabbast fram till det olycksaliga hindret. Hon ville för mycket, hon har visat att hon är en riktig vinnarskalle.

Niklas Olovzon på Sport & Brands:

- Kallur misslyckades igår, men jag tror inte att hennes värde på den svenska marknaden har försvagas av det som hände. Hon är så pass populär. Igår var det enorma rubriker och klickratings.

Niklas Olovzon bedömer att Susanna Kallur har en fortsatt stark plats i svenskens hjärta - och ett minst lika starkt värde hos sponsorerna.

- Från massmedialt håll vill man ofta vinkla på att en medalj är värd så mycket. Och det är den i form av bonusar från sponsorerna - det klirrar in en massa cash i kassan. Men de flesta sponsorer vill vara med på en framtidsresa, en satsning framåt. Och finns det förtroende för en framtidsresa blir sponsorvärdet högt.

Carolina Klüft prenumererade på guldmedaljen i de stora mästerskapen. Men inför OS i Peking har hon övergett sjukampen för att i stället satsa på tresteg och längdhopp.

I tresteget blev det fiasko, och det är ytterst oklart om hon tar medalj i längdhoppet.

- Det är klart att Klüft har gjort en vågad satsning, normalt hade hon bara kunnat hämta ett guld. Ur den aspekten har hon köpt ner sig. Men ur ett varumärkes- och sponsorperspektiv så hade hon lite grann mättat sin egen marknad. Hon var ju helt outstanding, säger Niklas Olovzon.

Han bedömer att Carolina Klüft väcker sympatier när hon väljer att satsa på något nytt - något som hon inte behärskar till hundra procent.

- Och skulle hon ta en medalj i längdhoppet så är det större än ett guld i sjukampen. Många kanske frågar sig "vad håller hon på med", men det är en del av hennes varumärke. Hon är inte som alla andra, hon är lite Pippi Långstrump.

Så Klüfts kommersiella värde behöver inte ha minskat?

- Nej, jag tycker inte det. Men det är klart, det finns en begränsning i hur länge man kan vänta på framgångarna. Hennes sponsor- och varumärkesvärde är inte lika högt om hon inte gör några större resultat inom ett eller två år.

Comvisions Lars-Ola Nordqvist håller delvis med.

- När man talar om varumärken så handlar det om möjligheten att kommersiellt utnyttja sitt namn - och då är det sportsliga väldigt viktigt. Jag tror att Carro har gått en riskfylld väg eftersom hon inte längre är en lika klar vinnare, säger han och fortsätter:

- Å andra sidan har hon följt sitt hjärta. Och om lyckas så förstärker hon sitt varumärke ännu mer. Jag dömer inte ut henne efter OS. Om hon inte lyckas så betyder det inte att hon har tappat något i varumärkesvärde. Hon är fortfarande en stark personlighet och en stark idrottsman.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.