Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kairos Future och Mediacom bildar bolag

Publicerad: 12 Mars 2001, 10:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Framtidsforskarna Kairos Future och mediebyråkoncernen Mediacom formaliserar sitt samarbete kring Konsumentor i ett gemensamt bolag. Det nya bolaget bildas under våren, troligtvis i maj.


- Det finns en plan för det, säger Tom Gester i Mediacom Holdings ledningsgrupp.

Konsumentor är ett projekt där Kairos Futures arbete med samhällsanalyser

smälts samman med Mediacoms konsumentanalyser. Slutresultatet blir en slags

konsumentanalyser som blickar längre in i framtiden än mediebyråernas vanliga

analyser.

Det är åtminstone så Mats Lindgren, vd på Kairos Future, väljer att beskriva

Konsumentor. Han säger att det är dags att projektet går vidare.

- Vi har kört Konsumentor som ett gemensamt projekt i ett halvår. Nu finns det

ett principbeslut att låta projektet övergå i bolagsform.

Kairos Future och Mediacom är överens om att Konsumentor borde bli ett samägt

bolag. Alla detaljer är dock inte lösta ännu, men Mats Lindgren tror inte att

dessa kommer att innebära några problem.

- Målsättningen är att bolaget ska vara bildat före sommaren.

Han säger också att det tidigast kan vara klart i maj. Vad bolaget ska heta är

inte fastställt. Men det finns ett förslag - och det är inte Konsumentor.

Är bildandet av ett gemensamt bolag ett tecken på att Kairos Future är på väg

in i Mediacomsfären?

- Det är det definitivt inte. Det finns absolut inga sådana planer, säger Mats

Lindgren.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.