Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kaffeknappen vill bli publikt

Publicerad: 15 Oktober 2001, 04:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Kaffeföretaget Kaffeknappen gör sin största kampanj någonsin. Som en uppföljning på sponsorskapet av fotbollslaget Djurgården och landskampssändningarna i tv vill företaget bygga sitt varumärke bland den breda allmänheten genom utomhusreklam.


Under denna och förra veckan har Stockholmarna inte kunnat undgå Kaffeknappens

reklam. Bussidor, Adshell och tunnelbanan har späckats med Kaffeknappen och

dess Make coffee not war-kampanj som talar i tydligt 50-talsmanér.

Har ni fått några reaktioner på payoffen Make coffee not war?

- Inga kritiska röster. Vi startade vår reklam innan USA började bomba i

Afghanistan, och kampanjen är slut denna vecka.

- Vi har bestämt oss för att bli ett publikt varumärke. Målsättningen är att

förklara vad vi gör, och föra fram vår starkaste sida, service, säger Calle

Jeurling, ansvarig för marknadsföringen, tillika grundare av Kaffeknappen.

Hur gör man det genom att spela an på amerikanskt 50-tal?

- På den tiden fanns det en helt annan serviceanda. Vi vill att våra grabbar

som är ute på stan ska kännas på samma sätt som en kille som tvättade

bilfönster på en amerikansk bensinstation på 50-talet, säger Calle Jeurling.

Kaffeknappen har som mål att 50 procent av alla tillfrågade ska veta vilka

företaget är och vad det gör år 2004, i de städer där företaget finns. För att

nå det målet följer Kaffeknappen upp den exponering företaget fått genom sina

sponsorinsatser i fotbollsvärlden med utomhusreklamen. Målgruppen är

allmänheten och tanken är att bygga varumärket.

- Kaffe på jobbet är en förmån och vi vill att folk ska känna att om de får

kaffe från Kaffeknappen så har de fått ytterligare en förmån, säger Calle

Jeurling.

Kaffeknappen omsätter runt 100 miljoner årligen. Cirka 10 procent av

omsättningen läggs på marknadsföring.

Den aktuella kampanjen är skapad av reklambyrån Tête à tête. Ingen mediebyrå

har varit inblandad i reklamen. Kaffeknappens kampanj har även gått i radio.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.