Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jupiter MMXI och Sifo utslagna i statistikkamp

Publicerad: 1 Oktober 2001, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

De största tidningssajterna förväntas under dagen presentera vilken leverantör de valt för leverans av besökstatistik. Deras val ser ut att bli en smärre sensation.


Både Jupiter MMXI, som idag är inofficiell standard för internetmätning, och

tunga Sifo, är utslagna. Allt tyder i stället på att Gallup, eventuellt i

samarbete med Webbarometern, blir den leverantör som blir branschstandard

(valuta) för internetmätningar. Uppgifterna är ännu obekräftade.

Under dagen förväntas tidningssajterna presentera sitt val. Detta efter att de

berörda mätbolagen har informerats.

Nielsen, Jupiter/MMXI, Gallup/Webbarometern, Sifo/TS, Netvalue och Targian

lämnade förra veckan in en offert till tidningssajterna.

Detta efter att Aftonbladet.se, DI.se, DN.se, Expressen.se, GP.se, SvD.se

tillsammans skickat ut en kravspecifikation till mätbolagen.

Syftet är att få till bättre besöksstatistik och målgruppsdata.

De nya mätmetoderna ska kunna mäta följande:

* Demografi i form av variabler som kön, ålder, beslutsfattare. Ska komma fyra

gånger per år men inte vara lika omfattande som Orvesto.

* Räckvidd, vecko- och dagsräckvidd.

* Besöksfrekvens via webbläsare (browser-mätning).

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.