Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jungeryd skriver ner radioprognosen för 2002

Publicerad: 2 November 2001, 13:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Christer Jungeryd, vd för Svensk Radioreklam skriver ner radiomediets tillväxtprognos för 2002. Detta trots att årets minskning i investeringar hittills är mindre än han befarat.


Redan nästa år väntar han sig en ljusning för etermediet. Ändå halverar han

alltså tillväxtprognosen.

- Jag reviderar den men tror fortfarande att vi ska kunna vända en negativ

utveckling till några procents tillväxt nästa år, säger Christer Jungeryd, vd

för Svensk radioreklam.

För radiomediet talar att 2002 är ett valår, säger Christer Jungeryd. 1998

använde de flesta av partierna radio och Christer Jungeryd förväntar sig inte

färre partier i radion nästa år. Tillsammans med organisationer som vill lyfta

fram frågor i tid till valrörelsen hoppas Christer Jungeryd att radion kan få

ett betydande investeringstillskott under första halvåret 2002.

Om osäkerheten i ekonomin fortsätter hoppas dessutom Christer Jungeryd att

radio, då det anses vara ett kostnadseffektivt medium, gynnas. Kanske, säger

han, stödd av Hans Althin, ansvarig för Mediebyråernas Mediebarometer, blir

annonsörer mer försiktiga med stora avtal med sina huvudmedier och tittar mer

på kostnadseffektiva komplement, såsom radio.

- Jag hoppas också att de åtgärder vi gör från SRRs sida, utbildningar och

omfattande aktivitets- och informationsprogram ska ge effekt.

Annonsörer sägs i kristider skära bort komplementmedier som radio. Christer

Jungeryd hoppas att ökad utbudsannonsering ska kompensera för det.

- Många företag i lågkonjunktur köper mer utbudsreklam i utbudsmedier som

radio. Samtidigt kan man titta på de lokala marknaderna. Där klarar sig de

lokala stationerna väl.

Trots detta tror Christer Jungeryd att det blir svårt att nå upp till de fem

till sex procent som Institutet för reklam- och mediestatistiks, IRMs, och SRRs

prognostiserade i början av året. Christer Jungeryd tippar istället på drygt

tre procent och att omsättningen landar på 550 miljoner kronor.

- Sammantaget tror jag att vi kommer kunna ta tillbaka en del marknadsandelar

nästa år.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.