Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jung och Prime årets mesta Spinn-vinnare

Publicerad: 20 November 2008, 20:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Pr-byrån Jung, med kunden Vin & Sprit lyckades kamma hem två guld på årets upplaga av pr-tävlngen Spinn.


Likt förra året tog Prime PR hem flest priser även på Spinngalan. Under kristallkronorna på Berns i Stockholm belönades Prime PR med sex priser: två guld, tre silver samt utmärkelsen Årets rookie, som gick till Caroline Jungsand.

Primes två guld var för McDonald´s-kampanjerna McEntreprenör och Donken Rap. Den senare av dessa var Caroline Jungsand ensam kreatör bakom.

Ett guld gick dessutom till Primes dotterbyrå United Minds för deras Statusnavigator 2007.

Prime, med kunden ACO, vann även den sponsrade kategorien Effektprisen, för kampanjen Superlusen.

Även Jung gick hem från Spinn med två guld. Båda för kampanjer med den inte längre statliga spritjätten Vin & Sprit.

Absolut Machines, som Jung gjorde i samarbete med webbyrån Great Works, belönades med guld i kategorien integrerat.

På kundsidan blev det jämt skägg mellan Jungs kund Vin & Sprit, och Prime PRs dito McDonald's, som båda fick två guld vardera.

Max inhouseavdelning belönades i konsumentkategorien med ett silver för sin David mot Goliat-kamp mot UEFA och McDonald's i samband med U21-EM. Max och pr-byrån Cohn & Wolfe vann även guld i den digitala kategorien för kampanjen Minimize Me.

Direktmarknadsföringsbyrån byrån Tracksters strump-attack på Fredrik Reinfeldt belönades med ett silver i word of mouth-kategorin.

Givetvis var Dagens Medias fotograf Johan Marklund på plats på galan för att i bilder dokumentera när Sveriges pr-elit festar. Resultatet får ni se under fredagen på Dagensmedia.se

Här är alla vinnare i Spinn 2008 (byrå, kund, kampanj)

Konsument

Guld: Jung i samarbete med Lajm, V&S AB, Snapas.Silver: Max inhouse, Max Hamburgerrestauranger, MAX vs. UEFA.Silver: Prime PR, Alecta, ITP-valkampanj

Integrerad

Guld: Jung/Great Works, V&S Absolut Spirits, Absolut MachinesSilver: Prime PR, ACO Paranix, Superlusen

Word of mouth

Guld: Prime PR, McDonald´s, Donken RapSilver: Trackster, Svenska FN-förbundet, Dumpa En Strumpa

B2B

Guld: United Minds, United Minds, Statusnavigator 2007Silver: Goodybag, Bjurfors, Den tredje spelaren

Digital

Guld: Cohn & Wolfe, Max Hamburgerrestauranger, Minimize MeSilver: Prime PR, Skoda, Jorden runt på 80 hundralappar

Talesperson

Guld: Prime PR, McDonald's, McEntreprenör

Årets Rokie

Caroline Jungsand, Prime PR.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.