Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Judit och Judit tar över Comhems kundtjänst

Publicerad: 8 maj 2009, 11:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Judit och Judit har huvudrollerna i Comhems nya reklammanér. På måndag syns de första resultaten från samarbetet med King.


Judit och Judit ersätter Comhems dockor som synts i reklamen sedan hösten 2005. Judit och Judit är två medelålders kvinnor som basar över Comhems kundtjänst.

- Det är ett koncept baserat på kundservice. Judit och Judit är väldigt tajta väninnor som skojar med sig själva och är väldigt kunniga. Inom den här ramen kan vi kommunicera vad som helst som är relevant för våra kunder, säger Annika Sten Pärson, försäljnings- och marknadsdirektör på Comhem.

Ledorden i den nya kommunikationen är begriplig och personlig. Fokus ligger på rörliga medier, tv och internet, där Judit och Judit syns. I print och utomhus blir det mer produktinriktad kommunikation.

Comhem har också valt att satsa mer på sociala medier och har nyligen anställt en person som jobbar med att bevaka och bemöta det som skrivs om Comhem.

- För att bli begripliga och personliga krävs det att vi finns där ute och är mer aktiva.

Till skillnad mot många andra annonsörer väljer inte Comhem att dra ner på medieinvesteringarna. De ligger i år på samma nivå som 2008 då medieköpen uppgick till 178 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

- Det handlar om att bli lite smartare, även om det är så att när man byter reklamkoncept så behövs det lite mer närvaro.

Comhem gjorde förra året en genomgång av hela företaget och lade upp en långsiktig affärsplan för företagets inriktning. Då gjordes även en analys av hur varumärket mådde. Bland annat kom man fram till att Comhem tappat lite av sin position inom tv, och det fanns också en hel del att göra inom kundbemötandet. Dessutom upplevde kunderna Comhem som opersonliga och krångliga.

Det ledde till slut att Comhem bytte reklambyrå från Tempel till King och då även tog fram en ny kommunikationsplattform. Under hösten har Comhem också förlängt samarbetet med OMD, samt börjat jobba med Roi Division och Identity Works.

- Dockorna har gjort ett fantastiskt jobb för Comhem. Hösten 2005 hade vi 300 000 kunder och i dag har vi 800 000, men alla kommunikationskoncept har sina bäst-före-datum, säger Annika Sten Pärson.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.