Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Journalistik i centrum för oberoende resesajt

Publicerad: 3 April 2008, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Bortabra.se ska fylla tomrummet som varken resetidningarna eller användargenererade resesajter lyckas med. Det är chefredaktör Göran Ingmans ambition med den nya sajten.


- Vi tycker att det finns en lucka på marknaden. Visst finns det många resesajter men ingen med ett bra redaktionellt innehåll, säger Göran Ingman, chefredaktör och ägare till sajten.

Bakom sajten finns också en extern investerare som han inte vill nämna vid namn, personen har dock inget med mediabranschen att göra enligt Göran Ingman. Han själv har tidigare under flera år jobbat på IDG, jobbat som frilans och varit redaktör för Swedbanks personaltidning genom Redaktörerna.

Inom fem, sex månader ska sajten ha 50.000 unika besökare i månaden.

- Om man räknar läsarmängd är vi då uppe i samma antal som papperstidningar och har ett bra läge mot annonsörerna.

Enligt Göran Ingman finns det en intressant annonsmarknad för resesajter.

- Reseföretagen satsar oerhört på sina sajter. Det är på nätet som både säljare och köpare av resor finns. Och många resemagasins hemsidor ser fortfarande ut att vara gjorda 97-98 tycker jag, och frågan är om annonsörerna vill synas där.

Det gamla papperstänket är anledningen till att resemagasinen är så dåliga på nätet anser Göran Ingman.

- De tjänar fortfarande pengarna på sina pappersprodukter och sitter fast i strukturer med många anställda.

Annonssäljet ska till att börja med skötas av sajten själva.

- Nu i början använder vi annonsnätverk men när vi får upp trafiken ska mer fokus läggas på säljet. Jag tycker det är svårt att hitta bra annonssäljare till nätet som också är duktiga på resor, så i början sköter vi säljet själva, säger Göran Ingman.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.