Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Journalistförbundet köper reklamkampanj

Publicerad: 15 Maj 2001, 09:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Journalistförbundet har anlitat kommunikationsbyrån Wildell för att lyfta frågan om konsekvenserna av en försämrad journalistik. Hotbilderna mot kvaliteten på den svenska journalistiken ska kommuniceras under september, antingen i en tv eller en printkampanj.


Byrån, Wildell Integrerad Kommunikation, har tagit del av Journalistförbundets

analys av vad som hotar den journalistiska kvaliteten. Hotbilderna som beskrivs

är till exempel det kommersiella trycket från pr-konsulter, den ökade

ägarkoncentrationen bland medierna, den ekonomiska styrningen och

återanvändandet av nyheter.

- Kampanjen bygger på överraskningsmoment. Den kommer att handla om

konsekvenserna av att den journalistiska kvaliteten försämras, säger Jonas

Norberg, vd för Wildell Integrerad Kommunikation, som lovar att det inte blir

en traditionell "fackförbundskampanj" som går ut på att man ska tycka synd om

någon.

- Kampanjen handlar om vad vi ser i svenska medier.

Målgruppen för kampanjen är en medieintresserad allmänhet. Journalistförbundets

mål är att få upp frågan hos debattörer och journalister samt att visa upp

förbundets arbete med kampen för god journalistik. Kampanjen är en del av det

som ska lanseras i samband med att Journalistförbundet fyller hundra år.

- Vi har en satsning i form av mediemötet på Sollentuna i höst med seminarier

för våra medlemmar och en utställardel öppen för allmänheten. Externt har vi

ett projekt för att profilera förbundet. Det valde vi att göra genom en

reklamkampanj - trots att vi är det förbund vi är, säger Karina Folkesson,

projektledare på Journalistförbundet.

Var kampajen ska gå är inte klart. Det blir antingen tv eller storstadspress

samt en liten del i fackpress.

- Vi har jobbat med begränsad budget, så det blir något av medierna, säger

Jonas Norberg.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.