Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Journalist vill köpa Plus Sverige

Publicerad: 11 Februari 2008, 15:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Lars-Kristian Bergh, författare och journalist, vill köpa den nedläggningshotade tidningen Plus Sverige av TTG.


Lars-Kristian Bergh bekräftar uppgiften när Dagens Media når honom.

- Eftersom jag kan media och ser en potential i den målgrupp som Plus Sverige har, så tyckte jag att det är ett utmärkt tillfälle att ta ansvar för affärsverksamheten i det här, säger Lars-Kristian Bergh.

Lars-Kristian Bergh berättar att han har arbetat som frilansjournalist de senaste 16 åren, exempelvis för SVT, ATL och Dagens Industri. Han har även gett ut böckerna Jakttid och Kuppen mot landstinget.

- De senaste fem åren har jag jobbat som affärsman och investerare, säger han.

Vill du ta över Plus Sveriges redaktion också?

- Jag är inte beredd att yttra mig om vilka medarbetare som jag eventuellt är beredd att ta över. Men det blir personalförändringar om jag köper.

Vad är du beredd att betala för en tidning som Plus Sverige?

- Det är en förhandlingsfråga.

Lars-Kristian Bergh vill inte behålla namnet Plus Sverige.

- Jag förstår inte vitsen av att kalla något Plus Sverige, när man vänder sig till kvinnor plus 50.

Vad är det du vill få tillgång till genom köpet?

- Jag köper medieförsäljarna, redaktionell erfarenhet, en prenumerationsstock och marknadsanalys och liknande som jag förutsätter att man har gjort innan man drog igång det här.

Lars-Kristian Bergh har berättat om sitt intresse av att köpa tidningen för TTGs vd Kerstin Neld.

- Hon har lovat att återkomma, säger han.

Det var i förra veckan som TTG meddelade att förlaget skrotar tidningen Plus Sverige. Orsaken är för stora kostnader.

Dagens Media har sökt Kerstin Neld.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.