Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jörgen Andersson till Uniqlo

Publicerad: 9 januari 2014, 09:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Esprits tidigare varumärkeschef Jörgen Andersson blir global marknadschef på japanska klädkedjan Uniqlo.


För drygt fyra år sedan – efter 25 år – lämnade H&M:s globala varumärkeschef Jörgen Andersson klädjätten för att gå till Esprit.

Nu blir han global marknadschef för den japanska klädkedjan Uniqlo.

– Det känns superspännande. Uniqlo är ett företag som jag har följt i många år. Jag tycker att de gör saker utifrån sitt eget perspektiv och vågar göra lite annorlunda än andra inom fashion retail, säger Jörgen Andersson till Dagens Media och fortsätter:

– Det de försöker göra nu är att gå från att vara japanskt/asiatiskt till att bli ett globalt företag. I och med den ambitionen har vd:n och huvudägaren velat få in människor som kan bidra med globalt tänkande och en förståelse för kommunikation och fashion retail i Europa och Nordamerika. Och det är ju det jag har sysslat med i alla år.

Redan i våras avslutade Jörgen Andersson sitt engameng för klädkedjan Esprit.

– Jag och Janne Nord (kreativ chef, reds anm.) har jobbat med deras varumärkesplattform och idéer om var man ska ta varumärket baserat på dess historia och framtida ambition. Nu är det mer en fråga om hur man ska implementera varumärkesplattformen och speciellt förändra erbjudandet, produkten, säger han.

– Det spelar ingen roll vad du gör med varumärket om inte produkten förändras dit kunden vill och kräver. Vi kände att det var dags att gå vidare.

På måndag nästa vecka tillträder Jörgen Andersson sin nya tjänst, med bas i London.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev