Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Jonas Olsen går till annonsplattformen PubMatic

Publicerad: 17 Mars 2015, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Pubmatic expanderar. Som Nordenchef anställs nu Yumes tidigare vd Jonas Olsen.


Ämnen i artikeln:

programmatic buyingRTB

Annonsplattformen Pubmatic öppnar Nordenkontor i Stockholm. Jonas Olsen, tidigare vd på Yume, är utsedd till Nordenchef. Bakom den nya satsningen ligger, enligt pressmeddelandet, en ökad efterfrågan på plattformar för automatiserad annonshandel i Norden.

– Det är en intressant tidsperiod för alla publicister som just nu sitter och arbetar med sina framtida säljstrategier. Jag ser verkligen fram emot att få hjälpa dem med verktyg som gör att de bättre kan hänga med i den tekniska utvecklingen och alla förändringar det betyder för branschen, säger Jonas Olsen i ett pressmeddelande.

Pubmatic är en teknisk plattform för automatiserad annonshandel. Det betyder att annonsköparna köper annonser genom budgivning i realtid utifrån en viss målgrupp istället för i en viss kanal, vilket ska göra att konsumenterna nås av mer relevanta annonser.

– Vi är inne i en hypertillväxtfas och förra året omsatte vi över en miljard kronor, bland annat tack vare expansionen i Europa. Vi ser nu en ökad efterfrågan på automatiserad annonshandel bland de främsta publicisterna i Norden. Nästa steg är nu att fortsätta expansionen här i de nordiska länderna, säger John Stoneman, Pubmatics chef för Europa, Mellanöstern och Afrika.

På Yume ledde Jonas Olsen bolagets nordiska expansion och fokuserade på Sverige, Finland, Danmark och Norge.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

programmatic buyingRTB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev