Jonas Olsen går till annonsplattformen PubMatic

2015-03-17 13:21  

Pubmatic expanderar. Som Nordenchef anställs nu Yumes tidigare vd Jonas Olsen.

Annonsplattformen Pubmatic öppnar Nordenkontor i Stockholm. Jonas Olsen, tidigare vd på Yume, är utsedd till Nordenchef. Bakom den nya satsningen ligger, enligt pressmeddelandet, en ökad efterfrågan på plattformar för automatiserad annonshandel i Norden.

– Det är en intressant tidsperiod för alla publicister som just nu sitter och arbetar med sina framtida säljstrategier. Jag ser verkligen fram emot att få hjälpa dem med verktyg som gör att de bättre kan hänga med i den tekniska utvecklingen och alla förändringar det betyder för branschen, säger Jonas Olsen i ett pressmeddelande.

Pubmatic är en teknisk plattform för automatiserad annonshandel. Det betyder att annonsköparna köper annonser genom budgivning i realtid utifrån en viss målgrupp istället för i en viss kanal, vilket ska göra att konsumenterna nås av mer relevanta annonser.

– Vi är inne i en hypertillväxtfas och förra året omsatte vi över en miljard kronor, bland annat tack vare expansionen i Europa. Vi ser nu en ökad efterfrågan på automatiserad annonshandel bland de främsta publicisterna i Norden. Nästa steg är nu att fortsätta expansionen här i de nordiska länderna, säger John Stoneman, Pubmatics chef för Europa, Mellanöstern och Afrika.

På Yume ledde Jonas Olsen bolagets nordiska expansion och fokuserade på Sverige, Finland, Danmark och Norge.

LÄS OCKSÅ:

YuMes vd slutar 

Andreas Gabrielsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt