Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jonas Bonnier tigerom Canal Plus-affären

Publicerad: 28 April 2008, 12:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Mediejättarna MTG och Bonnier konkurrerar om att lägga beslag på betal-tv-bolaget Canal Plus. Hans-Holger Albrecht bekräftar intresset medan Jonas Bonnier lägger locket på.


Veckans Affärer berättade i förra veckan att Bonnier och MTG gör upp om att köpa Canal Plus. Idag bekräftas uppgifterna av MTGs vd Hans-Holger Albrecht.

- Canal plus ägare SBS har insett hur komplicerat det är att driva betal-tv i Skandinavien. Konkurrensen är enormt stor och enda sättet att utveckla affärerna är att konsolidera. Vi kan slå ihop två konkurrerande bolag till ett (MTG äger konkurrenten TV1000). Därför är vi intresserade, säger Hans-Holger Albrecht till VA.se.

Jonas Bonnier, koncernchef för TV4-ägaren Bonnier, är mer hemlighetsfull om Bonniers intresse av Canal Plus.

- Det där har jag inga kommentarer till. Vi kommenterar aldrig sådana där saker. Vi har aldrig gjort det och har ingen tradition av det. Jag tror att det är få som har den policyn, att man kommenterar sånt, säger han till Dagens Media.

Hans-Holger är i alla fall ute och pratar om att MTG är spekulant på Canal Plus. I det sammanhanget säger han att det står mellan MTG och Bonnier?

- Okej. Var det något mer? Nej?

Dagens Media kunde i februari i år avslöja Jonas Bonniers aggressiva tillväxtmål.

Under en presentation för Bonnier-cheferna berättade den nya koncernchefen att ägarna hade gett honom i uppdrag att fördubbla koncernens omsättning och vinst på tio år, till 58 miljarder kronor i omsättning och 4,8 miljarder i vinst.

- Jag vet inte om Bonniers vill köpa tillväxt eller lönsamhet. Allt jag kan säga är att Canal plus inte är någon enkel affär för någon, säger Hans-Holger Albrecht till VA.se.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.