Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jonas Bonnier: DN och Sydsvenskan ser starka ut

Publicerad: 13 Februari 2008, 10:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Jonas Bonnier, tillträdande koncernchef för Bonnier, berättar om bokslutet, kvällspressens möjligheter och om förvärven i USA.


Resultatet för 2007, 2,4 miljarder i vinst på 29 miljarder i omsättning. Vad tycker du?

- Det ser väldigt bra ut. Det ser starkt ut över hela linjen. År 2007 var ett snällt år. Det är nog Bonniers bästa år.

Och 2008?

- Det grubblar jag också på. Konjunkturen verkar mer osäker. Men vi får se. Det ser ändå förhållandevis bra ut. Börsen är mer nervös än konsumtionen och produktionen.

Förvärven i USA (Time 4 Media och The Parenting Group från Time Inc, för 2 miljarder kronor). Hur går de?

- Det vet vi om 19 år. Vi har 20 års perspektiv på det förvärvet. Det är nog så långsiktigt perspektiv man måste ha för att gå in i USA. Hittills ser det bra ut.

Dagspresskrisen…är du bekymrad?

- Förhållandevis obekymrad. Både DN och Sydsvenskan ser starka ut. Upplagan för kvällspressen är mer bekymmersam. Där tror jag vi kan göra mycket av egen kraft, journalistiskt. Det finns otroligt mycket begåvning och många bra idéer på Expressen och mycket att göra.

I somras drev du ett projekt där Bonnier-chefer skulle åka gummibåt och ta fram nya internetprojekt, hur går det egentligen för Bonnier på nätet?

- Nästan alla våra affärsområden investerar mycket i nätet. TV4, MTV3, dagspressen fortsätter bygga ut på nätet. Vi kanske har kommit längst inom B2B (affärsmedier) där vi startar affärswebbar i Östeuropa. Tveklöst gör vi våra största investeringar på nätet.

Tidigare år har Bonnier redovisat siffror för sina affärsområden i samband med koncernens bokslut. Men inte i år. Varför?

- De olika bolagen får rapportera så mycket de känner att de vill. Jag är ingen info-avdelning åt dem. Men om några veckor kommer en tryckt bolagsordning, med samma siffror som tidigare.

Jag får en känsla av att du vill driva en linje där Bonnierföretagen blir ännu mer decentraliserade?

- Går det?

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.