Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jonas Birgersson överraskad: "Det känns inte så svenskt"

Publicerad: 10 April 2008, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Årets vinnare av Stora Annonsörspriset, Jonas Birgersson, är överraskad och glad: "Det känns inte så svenskt. Ofta lyfts personer fram extremt mycket under en period och sen blir det helt tyst. Här har de tittat tillbaka och sett att vi faktiskt åstadkom något riktigt stort."


Efter framgången med Framfab under 1990-talet grundade Jonas Birgersson Bredbandsbolaget 1998.

- Då fanns det mycket tekniska begränsningar och när jag pratade om att folk skulle komma att publicera sina egna videos på nätet så sa folk "Visst, säkert", men nu är det självklart för alla. Då tyckte experterna att hela idén med ett bredband till fast pris på 200 kronor var otänkbart och värdelöst. Nu har vi det och folk fyller tekniken med innehåll, säger han.

Enligt Jonas Birgersson har Bredbandsbolaget världens största dubbelriktade bredbandsnät med sina 350.000 lägenheter. Jonas Birgersson driver idag företaget Labs2. Han tror och hoppas på en öppen bredbandsmarknad med ett gemensamt nät i Sverige.

- Det borde fungera som på en flygplats. Där är alla flygbolagen är representerade och använder sig av samma infrastruktur och passagerarna kan själva välja vilket bolag de ska åka med. Där finns plats både för Ryanair och lyxigare bolag. Vi gör mjukvaran till flygledartornet, säger Jonas Birgersson.

Han ser även fördelar för annonsörer med en sådan lösning:

- Det öppnar stora möjligheter affärsmässigt eftersom alla användare plötsligt kan nås till ett gemensamt pris. Jag tror också på en modell med en reklamfinansierad internetuppkoppling.

Men Jonas Birgersson ser en del hinder på vägen:

- Just nu pågår en jättekamp om hur man ska bygga systemen. Idag är det företagen som lägger kabelnäten som bestämmer vad vi ska se på och det finns krafter som vill göra internet till kabelnät. Jag tror inte att det går att bygga affärsmodeller på tvång och Google har visat att det går att skapa nya affärsmodeller.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.