Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Johan Kinnander förnekar smygreklam på Blondinbella.se

Publicerad: 29 Maj 2008, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Dagens Media kunde i mars avslöja att ett flertal bloggare tagit betalt för att nämna varumärken i bloggen. Konsumentverket startade därefter en utredning. Johan Kinnander, delägare i Blondinbella AB, slår ifrån sig kritiken. "Det har inte förekommit någon annan kommersiell verksamhet än annonsförsäljning", säger han till Dagens Media.


Konsumentverket, KO, inledde sin granskning för att se om bloggarna bröt mot marknadsföringslagen.

Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, sa till Dagens Media i mars:

- När jag satt med Pontus Schultz i TV4 fick jag en väldigt stor summa pengar för att nämna Spotlight i tv.

Hon ville inte bekräfta summan men sa att det rörde sig om "mycket pengar".

Spotlight, som sedan dess bytt namn till Spotlife, sponsrar redan etablerade bloggare med teknik, coachning och design.

Isabella Löwengrip har efteråt förnekat att hon någonsin tagit betalt för att skriva om ett visst företag eller tjänst utan att berätta om det.

Och nu har styrelseordföranden i Blondinbella AB, före detta Google-chefen Johan Kinnander, lämnat in ett svar till KO, skriver Dagens Industri.

Enligt Johan Kinnander har det inte förekommit bloggande mot betalning.

"Det avbildas och nämns ingenting i bloggen om de betalande annonsörer som finns på Blondinbellas blogg och det har inte skett tidigare heller. Bolaget Blondinbella har alltså valt att inte avbilda produkter från sajtens annonsörer i bloggen", skriver han.

När Dagen Media når Johan Kinnander känner han inte till affären med Spotlife.

- Det finns inget som heter Spotlight som jobbar med henne idag. Det där kan ha hänt tidigare, då vi inte var involverade. Vi driver den kommersiella sidan av Blondinbella. Den kommersiella sidan sysslar inte med någon annan verksamhet än traditionella annonsörsäljning, säger Johan Kinnander.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.