Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jobshop byter namn och expanderar för 800 miljoner

Publicerad: 11 Oktober 1999, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Det elektroniska rekryteringsföretaget Jobshop investerar hundratals miljoner kronor i sin egen europaexpansion. Samtidigt byter företaget namn till StepStone.


Enligt uppskattningar som företaget själv har gjort kommer den elektroniska

rekryteringsmarknaden i Europa att vara värd 13 miljarder kronor år 2003. Målet

för StepStone, som alltså är företagets nya namn, är att ha en fjärdedel av den

marknaden. För att nå detta mål satsar företaget kommande ett och ett halvt år

800 miljoner kronor för att expandera.

- Det finns flera möjliga finansieringskällor. Dels kan vi uppbringa en del av

kapitalet själva, del kan våra delägare som norska Venture Partners,

amerikanska Geocapital och svenska Investor vara möjliga investeringskällor.

Hur mycket vi har internt och hur mycket våra delägare kommer att investera är

inte klart, säger Karl Fredrik Agnalt, informationsdirektör, på StepStone.

Idag finns StepStone i Sverige, Norge, Danmark, England och Tyskland, målet är

att vara marknadsledande i alla viktiga länder i Europa.

- Den naturliga kopplingen är Frankrike, Italien, Spanien och så småningom

Benelux. Men det gäller att vi kan komma in i marknaden på ett bra sätt. Det

ska vara en stabil tillväxt för oss och inte bara en expansion för expansionens

skull, säger Bengt Baron, VD för StepStone i Skandinavien.

För att klara expansionen i Sverige anställer StepStone ytterligare 20 personer

och får totalt 60 anställda. Norska Jobshop fick nyligen en ny VD för

Skandinavien i svenska Bengt Baron. Idag offentliggjordes också en ny

koncernledning med Giles Clark som koncernchef.

StepStone omsatte ca 44 miljoner kronor 1998. 1999 förväntar företagsledningen

en ökad omsättning med mer än 200 procent.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.