Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jobbsajter rekryterar chefer från Pripps och simbassänger

Publicerad: 21 September 1999, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Rekryteringssajterna Jobline och Jobshop har båda fått nya chefer. Samtidigt hårdnar konkurrensen på den svenska marknaden för rekrytering via Internet.


Bonnier-ägda Jobline har rekryterat Henrik Stangel som VD för Sverige och

Norden. Han efterträder Boris Nordenström som i stället ska ägna sig åt

affärsutveckling på Jobline. Henrik Stangel kommer närmast från Pripps där han

var försäljnings- och marknadsdirektör.

- Vi fortsätter på inslaget spår. Bygger nya säljmodeller, ökar kunskapen bland

köparna och stärker varumärket, säger Henrik Stangel om de närmaste planerna.

Av totalt 1 miljon rekryteringar kommer 1 procent att ske via Internet 1999.

Internet-rekryteringar omsätter 200 miljoner kronor 1999 i Sverige, tror Henrik

Stangel.

- Marknaden kommer att expandera. Men kanske inte bara på grund av minskad

pappersannonsering utan också för att Internet tar över den rekrytering som

sker via direktkontakter.

Hur stor del av kakan som Jobline kan ta är ovisst. Jobline säger sig vara

störst, men nu hårdnar konkurrensen. Till detta bidrar norska Jobshop genom att

flytta huvudkontoret från Oslo till Stockholm. Till ny skandinavien-VD utser

Jobshop den före detta simmaren och olympiske guldmedaljören Bengt Baron, som

närmast var ansvarig för konsumentdivisionen på Kodak i Norden och Baltikum.

Bengt Baron vill inte säga allt för mycket innan han tillträder den 1 november

i år.

- Huvudambitionen är att fortsätta växa. Det ska vi göra snarare genom att

förädla än att förändra.

I ett pressmeddelande skriver Jobshop att målet är att vara "marknadsledare

även i Sverige inom kort".

Henrik Stangel tar den skärpta konkurrensen med viss ro.

- Jobshop har varit duktiga i Norge även om de har fått ta en del stryk av oss

där, säger han.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.