Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Joakim Jonason: F&B orsaken till att svensk reklam tappar mark

Publicerad: 4 April 2008, 12:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

Reklambyrån Forsman & Bodenfors dominans under 2000-talet har starkt bidragit till att den svenska reklamen har tappat mark på senare år. Det säger reklamveteranen Joakim Jonason.


I en artikel på youngrascal.se, författad av Åke Lindberg, säger Joakim Jonason:

- Forsman & Bodenfors har varit rasande skickliga på att producera klassisk reklam, inte tal om annat, men de har inte brutit nya vägar. Och eftersom F&B varit den måttstock som andra mätt sig med så har vi fått den reklam vi nu ser, där inget, med något undantag, sticker ut.

Joakim Jonason tycker att svensk print- och tv-reklam är feg.

- Man har följt regelboken. Producerat reklam "by the book". Tryggheten och byråernas lönsamhet har fått gå före möjligheten att skapa extraordinär reklam.

Joakim Jonason, som idag jobbar på webbyrån Farfar, hävdar att det är på nätet som svenska kreatörer skapar reklam av världsklass.

- Det är alla överens om. Och den reklam som skapas där kommer inom en snar framtid att ligga till grund för vad som görs inom andra medier, säger han till youngrascal.se.

Joakim Jonason var en av reklambyrån Paradisets grundare. Han är också känd som skaparen av Diesels framgångsrika reklam i början av 1990-talet.

För tre år sedan var Joakim Jonason ordförande för Guldäggsjuryn.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.