Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Joachim Nordlind: "Jag är inte rädd för Michael Grimborg"

Publicerad: 15 Mars 2007, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:09

Joachim Nordlind, tidigare tv-chef på Carat, har lämnat karantänen och tagit över som försäljningsdirektör på MTG. Nu ska han se till att TV3 och TV6 går om TV4 i försäljning. "Det här är mitt drömjobb", säger han.


Joachim Nordlind har arbetat på Carat i tre och ett halvt år. Sedan ett par veckor tillbaka styr han över 42 personer på TV3s och TV6s försäljningsavdelning.

- Det finns många utmaningar och möjligheter att ta tag i. Jag har inte tråkigt på jobbet direkt.

Joachim Nordlind tycker att MTGs har kommit längst i byggandet av en stark kanalfamilj.

- Portföljen är positionerad på ett bättre sätt demografiskt. ZTV är den yngsta, TV8 är äldre manlig, TV6 yngre manlig och TV3 äldre kvinnlig. Spridningen gör att vi totalt sett kan ta stora andelar av tittandet.

Hur känns det att möta mediebyråerna, när du kommer från Carat?

- Det känns jättekul. Det blir intressanta diskussioner och jag har nytta av att jag känner till deras situation, utmaningar och problem. Det är lätt att prata samma språk.

Vad såg du att TV3 kunde göra bättre när du satt som tv-chef på Carat?

- Öppenhet och tydlighet i erbjudandet är viktigt. Det går fort nu, och folk har ont om tid. Då gäller det att vara tydlig, flexibel och ha en hög servicegrad. Sen gäller det att paketera våra produkter på ett så bra sätt som möjligt för annonsörerna.

Vad ska du vara mer tydlig och öppen om?

- Ett exempel är att fördelarna med TV6 bidrag till TV3 inte har kommunicerats tillräckligt tydligt. Sen har det hänt väldigt fort. TV6 är inte ens ett år gammal. Trots det är kanalen Sveriges största tv-kanal mot unga män, den målgrupp som är svårast att hitta med tv-reklam.

Ska du förändra TV3s och TV6s prislista?

- Prislistan var redan satt när jag kom in, och jag har inga idéer om att förändra den. Nu kommer vi att leva med den här prislistan under det här året.

Medieköpare brukar tycka att tv är dyrt i Sverige. Tyckte du det som tv-chef på Carat?

- Jämför vi tv-priserna i Sverige mot resten av världen så är det dyrt. Men det är media i Sverige som är dyrt. Dagspress i Sverige är jättedyrt, utomhus likaså. Det har att göra med att vi är ett litet land med liten population. Tv jämfört med andra medier är inte alls dyrt, snarare tvärtom. Det är egentligen bara radio som är billigare.

Tycker du så nu bara för att du är på TV3?

- Jag tyckte så då också. Priset är en effekt av vad marknaden är beredd att betala. Och är det något som jag lärde mig på andra sidan så är det effekten i tv-reklam. Tv är outstanding jämfört med andra medier om man ser till impact för pengarna. Det är häpnadsväckande vilken kraft det finns i tv-reklam.

Hur nära jobbar du och Anders Knave?

- Jättetight. Vi pratar nästan dagligdags.

Hur mycket inflytande har du över vad Anders Knave bestämmer sig för att plocka in?

- Han lyssnar på mig och jag lyssnar på honom, men det är Anders som bestämmer vad som ska gå ut i rutan. Där är det tveklöst han som bestämmer. Men mitt jobb är att försöka driva våra intressen rent kommersiellt, och hans jobb att sätta stopp där gränsen ska dras.

TV4 ska få öka reklammängden per timme, så att de kan visa lika mycket reklam som TV3 och Kanal 5. Hotar det TV3s försäljning?

- Jag tror att jag ska undvika att diskutera den frågan.

Vad har du åstadkommit om två år?

- Jag hoppas att jag har lyckats med att verka för att Viasat-portföljen är marknadsledare som leverantör av reklamkontakter.

Vilka punkter står högst upp på din checklista?

- Att vara den bästa tv-säljorganisationen. Det är en solklar målsättning. Och huvuduppdraget är att leverera mot våra mål, att göra våra ägare nöjda.

Vad skiljer dig från TV3s förra säljdirektör Richard Julin?

- Vi har olika bakgrund. Jag har varit på byråsidan och har fått input som han kanske inte hade.

Ulf Rönnmark, tidigare säljchef på TV3, fick sparken på ett hotellrum. Är du rädd för att det ska hända dig också?

- Nej, jag är inte rädd för det. Är det så att jag inte gör mitt jobb och inte inser dig själv och flyttar på mig, så är det helt okej att min arbetsgivare gör det. Det här är en så pass viktig roll.

När går ni om TV4?

- Vi är redan förbi. Det beror på hur man räknar målgrupper. TV6 är förbi TV4 i unga män.

I absolut tittande?

- Vad gäller målgruppen 3-99 så har vi inga sådana mål. Vi vill vara störst i 15-44 år. Det är vi i män upp till 34 år. Målsättningen är att bli det i alla 15-44 år.

När sker det?

- Det har vi goda chanser att nå i år. Absolut.

Då går ni rimligen om TV4 i försäljning också?

- Det sker alltid en eftersläpning. TV6 går bättre än vad markanden förstår. Det gäller att få marknaden att förstå det så fort som möjligt.

Hur är Michael Grimborg, TV4s försäljningsdirektör, som du har förhandlat mycket med?

- Han är bra. Jag har respekt för Grimborg, men jag är knappast rädd för honom.

Är det mellan dig och Michael Grimborg det står nu?

- Det är skönt att ni har räknat bort Kanal 5. Även om man har en daglig fajt, som blir särskilt tydlig under årsavtalsprocessen, så är det en gemensam fajt där vi försöker marknadsföra det här mediet. Vi har en allt för låg andel på tv i Sverige kontra resten av Europa.

Carats vd Stina Honkamaa satte dig i karantän när du skulle gå till TV3. Hur ser du på det?

- Det är ganska självklart att det är svårt för mig att sitta och göra det jag gjorde med tanke på vart jag skulle. Det var professionellt hanterat.

Men du satt ganska länge som tv-chef på Carat samtidigt som du visste att du skulle gå till TV3?

- Ja, men det där blev en konstig debatt. Det pratades om hemliga avtal. Jag vet aldrig hur ofta ett anställningsavtal är offentligt. Jag förde en diskussion med Hasse (Breitholtz, vd TV3), och det är ingen annan är jag, Hasse, och Stina som har med det att göra.

Men var Carats kunder medvetna om att du, när du var tv-chef där, hade ett intresse av att det går bra för TV3?

- Från att jag inledde diskussion med TV3 var jag inte inblandad i en enda affär för Carats räkning. Så professionellt kan man hantera saker.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Rolf van den Brink


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev