Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

JK stoppar Metros reklambråk

Publicerad: 22 februari 2007, 16:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Metro vill ha skadestånd för att staten inte anmälde ändringar reklamskattelagen till EG-kommissionen och gav stöd åt konkurrerande dagspress. Nej, säger JK.


Tingsrätten i Stockholm har begärt besked från staten via JK. Metro ansåg att staten hade ändrat reklamreglerna på ett sätt som gynnande konkurrenterna inom dagspress. Metro ansåg sig ha lidit ekonomisk skada. Men JK anser inte att Metro har kunnat visa på skadan.

JK konstaterar vidare Metro är unik och ingen direkt konkurrent till dagspress. Dessutom är inte förändringar av reklamskatten samma sak som statligt stöd. Detta framgår av JKs yttrande.

Metro åker på rättegångskostnaderna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.