Nyheter
Jens Welin skriver på nytt kontrakt - och bygger VivaKi
Publicerad: 9 september 2008, 11:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:41
Publicis lanserar VivaKi, som ska samla koncernens olika ben under ett gemensamt paraply. I Norden ska plattformen byggas av Jens Welin, som nyligen skrivit på för fem nya år inom Starcom. Samtidigt ska han introducera webbyrådraken Digitas på den svenska marknaden.
MS
Martin Schori
När Starcoms Norden-vd Jens Welins kontrakt med Publicis gick ut i våras hade han två val: klättra vidare inom Starcom-koncernen utomlands eller signa upp för fem nya år med Norden som arbetsplats. Han valde det senare.
- Utomlands skulle jag få bättre lön, med skatteregler och annat, och definitiv bättre klimat. Men jag valde också mellan att flytta och göra samma sak jag gjort de senaste fem åren, eller stanna och bygga upp VivaKi. Jag valde ett roligare jobb men med sämre klimat, säger han.
I januari, förhoppningsvis, ska ett nodiskt holdingbolag bildas. I det ska mediebyråerna Starcom och Zenith, dm-byrån 1.1.3. och webbyrån Joy ingå. Samtidigt ska webbdraken Digitas, som Publicis förvärvade för 8 miljarder kronor, importeras till Sverige.
Tillsammans ska utveckla nya tjänster och verktyg, samt att kunderna ska kunna dra nytta av den samlade kompetensen. Digital marknadsföring ska genomsyra allt arbete.
- Jag tror att vi måste satsa på att fokusera, prioritera och dominera. Och då räcker det inte att bara jobba med media. Frågan är hur vi skapar lojalitet, traditionell media kan rekrytera nya kunder och behålla dem. Men de kan inte stärka lojaliteten med en produkt, säger Jens Welin.
Målen är att på allvar etablera sig i Finland, främst genom samarbete med mediebyrån Dagmar, samt att tillföra digital kompetens till Danmark och Norge, där man endast har Zenith och Starcom.
- Mitt uppdrag är att få rätt enheter och rätt personer på rätt plats. Vår devis är best local - true Nordic, säger Jens Welin.
Är det fortfarande huggsexa på duktiga konsulter i branschen?
- På mediebyråsidan har det lugnat ned sig. Men branschen skriar fortfarande efter digital kompetens.
I ett samtal med Jens Welin dyker det ordet upp ofta. Digitalt.
- Alla är efter när det gälle den digitala sidan: vi, kunderna, medierna. Jag hatar att ligga efter.
Men alla byråer säger väl att de ska bli mer digitala?
- Ja, men frågan är vem som hinner anpassa sig snabbast. Jag är en digital immigrant, jag kan aldrig bli en native. Därför måste vi rekrytera massa duktig personal, de bästa från Hyper Island och kreatörer och kommunikatörer som har vuxit med det digitala medielandskapet.
Trots att mediebyråskrået växer snabbare än den totala reklammarkanden, att de förmedlar en allt större del av investeringarna och att det råder högkonjunktur så dras många byråer med dålig lönsamhet. Enligt bokslutet 2007 går Starcom med förlust på 8 miljoner kronor, men då ingår good will-avskrivningar på 18 miljoner kronor.
Varför har mediebyråerna så svårt att tjäna pengar?
- Främst av två orsaker: de har internationella avtal som inte är anpassade för svenska lönekostnader, våra lägre volymer och det faktum att vi inte får kickbacks från medierna, som i andra länder. Dessutom är det hård konkurrens med prispress som följd.
Starcoms omstrukturering sker samtidigt som de flesta verkar vara överens om att en lågkonjunktur knackar på dörren. Jens Welin har varit med om dåliga tider förut. Han var med och startade Sandberg media år 1995, mitt under lågkonjunkturen.
- Det var vi, Metro och Amelia som drog igång då. Alla lever kvar i dag, minst sagt, säger han.