Jennie Knutsson: ”Aller media har modet att revolutionera branschen”

Jennie Knutsson ska fira sitt nya jobb med en god middag och bubbel.

Foto: Press

HELGLÄSNING. Efter 13 år i pr-branschen tar Jennie Knutsson klivet över till Aller Media, som renodlar sig mot en kvinnlig publik: ”Det ska bli jättespännande att få vara med på insidan av detta”, säger hon till Dagens Media.

I veckan stod det klart att Jennie Knutsson blir Aller Medias nya kommunikationschef. Hon kommer senast från uppdraget som vd på Juno PR.

– Det känns helt fantastiskt att få börja på Aller Media. Dels är det ett anrikt företag, samtidigt som det är relevant och framåtlutat. Jag har fått ett positivt och proffsigt intryck av Aller Media, så jag tror att jag kommer trivas där. Och Shirin Troëng, som tar över som vd på Juno, är en fantastisk ledare och konsult. Det här kommer bli jättebra för alla, säger Jennie Knutsson till Dagens Media.

Hon berättar att det händer väldigt mycket inom Aller Media, bland annat att de precis renodlat sin produktportfölj på mediasidan till att bara rikta sig mot kvinnor. Bolaget sålde precis herrmodetidningen Café för att renodla målgruppen. Som i alla mediebolag pågår en digital transformation där hon ser att Aller Media har en bra position. 

– Jag tror att Aller Media har både modet och kunskapen att revolutionera branschen på sikt, och det ska bli jättespännande att få vara med på insidan av detta, säger hon. 

Varför väljer du att gå från en roll som vd till kommunikationschef?

– Jag började i pr-branschen år 2006 då jag var vd-assistent på Prime. Nu 13 år senare lämnar jag nu själv som vd. Jag har fått uppleva allt från att lansera McDonalds första bönburgare till att jobba med Svenskt vatten och med Cancerfonden. Så det har passat min nyfikna själ, säger hon och fortsätter: 

– Nu har jag varit föräldraledig ett i år, det har varit ett naturligt tillfälle för mig att reflektera vad jag vill göra härnäst. Det ska bli väldigt givande att få gå på djupet och jobba långsiktigt med ett företag. Som konsult skrapar man alltid lite på ytan, hur nära sina kunder man än jobbar. Jag känner att jag vill dyka ned under den där ytan, bygga långsiktiga relationer både internt och externt. 

Vilka var de största utmaningarna du mötte som vd på Juno PR? 

– Jag kom in på Juno PR i augusti 2015 när bolaget hade funnits i ungefär ett halvår. Tillsammans med grundarna Désirée Maurd och Caroline Jungsand har jag varit med och byggt upp hela bolaget. Det har varit superkul att få vara med och bygga både en struktur och kultur i bolaget. Självklart har det funnits utmaningar i uppbyggnaden, vi har varit måna om att växa i lagom takt och se till att göra rätt från början. Och då hellre bygga bolaget lite långsammare och se till att medarbetarna trivs. Som vd i ett sådant litet bolag finns det inte alltid någon att delegera till, så det har varit både högt som lågt. Och det har passat min personlighet väldigt bra. 

Vilka erfarenheter kommer du ta med dig från ditt jobb som vd in i jobbet som kommunikationschef?

– Främst vikten av goda relationer. Att bygga starka relationer med medarbetare tror jag är ett måste för att förstå hur kommunikationen bör se ut, både internt och externt. Jag kommer i Aller media ha den fantastiska tillgången till medarbetare som verkligen har ”örat mot rälsen”, som har koll på trender och allt det senaste. Så det tror jag kommer vara en bra tillgång inom Aller media. 

Vad fick dig att bli intresserad av kommunikation från första början?

– Jag har alltid varit otroligt fascinerad av språket. Jag minns än i dag hur fascinerad jag var när jag lärt mig att läsa, det var helt revolutionerande. Jag läste allt, på mjölkpaketet, på schampoflaskan och läste otroligt mycket böcker. När jag var liten bilade vi ofta på somrarna i Europa, och jag minns att mina föräldrar ropade från framsätet att ”Jennie, nu får du lägga ned boken och kolla ut!”. Jag har sedan barnsben fascinerats av språket och vad ord kan förmedla. 

Efter gymnasiet började Jennie Knutsson jobba på en kundtjänst i hemstaden Karlskoga. På företaget jobbade nästan 1 000 personer, många ganska unga. Hon berättar att det var spännande när det kom representanter från huvudkontoret och berättade om de olika kundprofilerna. I övrigt ska internkommunikationen inom företaget fungerat ganska dåligt. 

– Det var många som vantrivdes. Jag tänkte att om det hade funnits en bättre internkommunikation hade det kanske varit en bättre atmosfär inom företaget. Det fick mig att börja studera strategisk kommunikation. När det var dags att söka jobb läste jag en artikel om jobbet som vd-assistent på företaget Prime. Då tänkte jag att det kunde vara ett smart sätt att få in en fot i branschen och lära mig mer, säger hon och fortsätter:

– Jag fick jobbet bland närmare 100 sökande. Det är jag så otroligt glad och tacksam över än i dag, jag har fått med mig så mycket från Prime. Till exempel träffade jag min man där, och även flera andra kollegor och kontakter, bland annat Junos grundare, som jag fortfarande bär med mig och har kontakt med ofta. 

Du som läser mycket böcker, har du någon särskild titel som står dig extra nära hjärtat?

– Det är väl ett klassiskt svar, men jag tycker att ”Elena Ferrante-sviten” är helt fantastisk. Den borde alla läsa tycker jag, och även ”Ett jävla solsken”.

Vad gör du annars på fritiden?

– Nu har jag varit föräldraledig med min yngsta son i ett år, så jag har gått all in för familjelivet, och det har varit jättehärligt. Jag har totalt tre barn, så det är ganska mycket cirkus hemma. Skjutsningar till olika träningar och så vidare. Annars har jag nyss börjat med yoga, och det tycker jag har varit så underbart. Jag känner att det är fantastiskt att bara fokusera på sin kropp, stänga ute allt brus och tömma hjärnan på intryck. Det kan jag rekommendera till alla. Det gör att jag sedan kan komma tillbaka med ny energi, kraft och inspiration. 

Vad ska du göra i helgen?

– I helgen ska mitt nya jobb firas. Min man lagar supergod mat, så tanken är att han ska få skämma bort mig och skåla i något gott bubbel.

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-03-09 07.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: