Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

JCs nya reklamkoncept stärker erinran

Publicerad: 19 Juni 2002, 08:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Ett knappt halvår efter att klädföretaget JC bytte reklamkoncept för varumärket JC har erinran i den primära målgruppen stigit med 10 procent. Samtidigt har försäljningstillväxten stagnerat för koncernen där varumärken som Brothers, Sisters och Boys & Girls också ingår.


Det var i januari som JC övergav de uppmärksammade tjinga-tjinga-filmerna som reklambyrån Acne tagit fram, till förmån för Forsman & Bodenfors nya koncept. Jeans & Clothes & x, där x står för "någonting coolt" och ändras efterhand, ligger till grund för bland annat filmerna Jeans & Clothes & Hair som rullat under våren.

Färska effektmätningar för maj månad visar att reklamerinran i den primära målgruppen, 15-24 år, har ökat med 10 procent i maj jämfört med januari.

- Vi är väldigt nöjda med det nya konceptet, alla siffror i effektmätningarna pekar uppåt, säger JCs marknadschef Anders Collin.

Hur reklamen påverkat försäljningen är ovisst, eftersom koncernen JC inte särredovisar försäljningssiffror för sina olika klädkoncept. Klart är dock att koncernens starka försäljningtillväxt förra året - som till stor del förklarades med lyckade marknadsföringsinsatser - bromsats under första kvartalet i år.

Under andra kvartalet har försäljningen minskat. I maj landade tillbakagången på 4,1 procent till 203 miljoner kronor, jämfört med samma månad förra året.

- Det beror på makorekonomiska faktorer som påverkat branschen som helhet snarare än marknadsföring, säger Anders Collin.

JCs mediebyrå är Mediacom.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.