Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

JCDecaux vill sätta reklam på återvinningsstationer

Publicerad: 17 maj 1999, 12:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:34

Utomhusföretaget har tagit fram förslag på hur återvinningsstationer ska kunna förses med annonsutrymme. Arbetet sker i samarbete med Förpackningsinsamlingen som ägs av företagen som återvinner material.


Samarbetet inleddes vid årsskiftet. Utvecklingsarbetet börjar bli klart och

flera kommuner är intresserade, berättar Tomas Larsson, VD för svenska JCDecaux.

- Det finns en hög grad av komplexitet i det här. När vi känner att vi har en

bra lösning måste vi förhandla med entreprenörerna och kommunerna.

I Madrid har JCDecaux redan idag annonsutrymme att sälja på

återvinningsstationerna. Där sköter JCDecaux även själva återvinningen.

- I Sverige skissar vi på flera olika lösningar. Från att uppgradera

befintliga återvinningsstationer till att sätta upp helt nya.

Varför vill då JCDecaux sälja utrymme på återvinningsstationer?

- Vi vill ju finnas där folk rör sig. Det är en direkt parallell till

busshållplatserna. Genom att göra en snygg design legitimerar vi reklamen.

Är återvinningsstationer verkligen rätt miljö för att sätta upp reklam?

- Om vi lyckas hålla dem snygga, är det inget negativt. Vi har ju redan idag

reklam på gatutoaletterna.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.