Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

JCDecaux köper Xpomera

Publicerad: 16 Mars 2001, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

JCDecaux har köpt 70 procent av SJs konceptbolag Xpomera. Samtidigt inleds ett tioårigt samarbete med SJ för att utveckla järnvägsreklamen. Samarbetet förväntas ge totalt 400 miljoner kronor i medieomättning.


- Vi tog ett steg in i trafikreklamen förra året med Arlandakontraktet och det

här är ett spännande andra steg. Xpomera har också spännande kunnighet gällande

demos, event och sampling som vi kan dra nytta av inom våra övriga kontrakt

också, säger Tomas Larsson, vd på JCDecaux.

Xpomera jobbar sedan ett år tillbaka med reklam på SJs tågstationer, ombord på

tågen och på pelare och stortavlor, där JCDecaux nu får exklusivitet.

- Pelare och stortavlor har More Group kontrakt på idag, men det löper ut i

slutet av året. Sedan övertar Xpomera de utrymmena.

Affären ger JCDecaux också tillgång till reklamrättigheterna hos

fastighetsägaren Jernhusen. Detta innebär bland annat reklammöjligheter på

Stockholms Centralstation med 80 miljoner besökare per år som Xpomera tidigare

sålt själva.

Xpomera ägdes tidigare förutom av SJ också av de tre grundarna Hans Stenquist,

Ola Kronqvist och Niclas Swahn. I den nya ägarstrukturen äger JCDecaux 70

procent, SJ 10,5 procent, Jernhusen 10,5 procent och grundarna 9 procent.

JCDecaux vill inte offentliggöra köpeskillingen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.