Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

JCDecaux bygger 800 nya utomhustavlor i Stockholm

Publicerad: 21 Oktober 1999, 04:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Utomhusföretaget JCDecaux tar fram tre nya Eurosize-produkter. Två av dem placeras vid köpcentra och stormarknader. Satsningen innebär att JCDecaux får 800 nya tavlor i Stockholmsområdet.


- Det finns en efterfrågan på köpnära utomhusreklam. Kunderna tycker att det

har ett extra värde om tavlorna finns nära köptillfället, säger Tomas Larsson,

VD på JCDecaux.

I Stockholm har JCDecaux idag 1.500 Eurosize-tavlor. Med de nya serierna fullt

utbyggda får JCDecaux 2.300 tavlor.

- Vårt problem är att vi har ett ganska litet antal tavlor i Stockholm. Vår

konkurrent More Group har varit starka i Stockholm, men med de nya tavlorna går

vi ikapp och om dem, säger Tomas Larsson.

JCDecaux gör också en offensiv i Skåne när 150 nya Eurosizeytor byggs i Malmö.

- Malmö har ingått i rikspaketet, men från den första januari kan man köpa en

lokalserie även där, säger Tomas Larsson.

JCDecaux tre nya serier bygger alla på Eurosize-formatet (120x180 centimeter,

bakgrundsbelyst under plexiglas):

* Abribus köpcentra kallas en serie som kommer att finnas vid Stockholms

största köpcentra:området, till exempel Täby, Farsta och Nacka Forum. Serien är

tänkt för de stora kedjorna. Tjuvstart blir det i början av november med 100

tavlor som redan är bokade, enligt JCDecaux. Första januari nästa år tar

JCDecaux ytterligare 100 tavlor i bruk och i början av maj är serien komplett

med 400 tavlor. Fullt utbyggt kommer Abribus köpcentra att kosta 500.000 kronor

per vecka.

* Abribus dagligvaror är en serie tavlor i närheten av dagligvarubutiker och

stormarknader i Stockholm, till exempel Obs i Handen. JC Decaux vänder sig till

producenter av dagligvaror. I slutet av maj nästa år ska 100 tavlor vara i

bruk, i slutet av juli ytterligare 100, i början av

september ska totalt 300 tavlor kunna bokas och i början av oktober nästa år

beräknas alla 400 tavlor vara på plats. Abribus dagligvaror ska kosta 440.000

kronor per vecka fullt utbyggt.

* Tillsammans med AFA JCDecaux i Danmark startar JCDecaux serien Abribus

Örestad.

Serien består av tavlor i både Malmö och Köpenhamn. Ännu vet inte JCDecaux hur

många tavlor serien kommer att innehålla. Priset lokalt i Malmö hamnar på

95.000 kronor.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.