Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jan Scherman: "TV3 gubbar till sig"

Publicerad: 8 November 2001, 15:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Nya reklamregler för TV4 innebär inte att annonspriserna går upp. Det säger TV4s tillträdande vd Jan Scherman. Han förstår inte varför Annonsörföreningen säger nej till regeringens förslag på reklamregler som skulle göra det möjligt för TV4 att bryta för reklam i program.


Annonsörföreningen har motsatt sig regeringens förslag med motiveringen att TV4

kan få alltför stora konkurrensfördelar och dominerande position och att det

kan slå ut TV3 och Kanal 5. Men nya regler innebär inte automatiskt högre

annonspriser i TV4, försäkrar Jan Scherman.

- Prisfrågan är en sak i sig. Jag förstår inte hur Annonsörföreningen kan

koppla ihop de här sakerna.

Och jag begriper inte hur Annonsörföreningen kan slå ner på ett lagförslag som

tv-annonsörerna applåderar. Annonsörföreningen vill främja oss från regler som

är anpassade efter EG-direktiven.

Så du tänker inte höja annonspriserna när de nya reglerna träder i kraft någon

gång nästa år, och ni får möjlighet att bryta för reklam i program?

- Jag ser inte den kopplingen. Även med de nya reglerna får vi sända mindre

reklam än TV3 och Kanal 5. Däremot blir det bättre för tv-publiken.

Jan Scherman säger sig också vara glad över höstens tittarframgångar

framförallt under förkvällen, då dokusåpan Farmen har lyckats bättre än vad

många hade trott. Han visar stolt ett diagram som visar att TV4 har snott

tittare från TV3 och Kanal 5, klockan 19.30-20.00.

- TV4 tar på bred front tillbaka unga tittare, medan TV3 gubbar till sig genom

att öka i 60 plus. Helt uppenbart har TV3 gett sig in i striden om helgtittarna

med Klassfesten och vad det där andra programmet heter (Vänner för livet).

Hur ser du på den närmaste framtiden på marknaden?

- Det enda som säkert går att säga är att läget är ovisst. Vi går in i nästa år

med många nya annonsörer och en formidabel tittar-framgång med våra tv-program

i ryggen.

Du menar att marknadsläget inte var mörkare än att du vågade ge dig på det här

jobbet?

- Det är roligare att kryssa än att slöra (segla i medvind).

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.