Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jan Scherman: "SVT dumpar priset på sponsring"

Publicerad: 2 April 2008, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:53

TV4-Gruppens vd Jan Scherman anklagar SVT för att störa marknadsmekanismerna och dumpa priset på sponsring. SVT slår tillbaka.- När vi möter kunder får vi inte en känsla av att de tycker att vi är billiga, säger SVTs sponsringschef Rolf Porsborn till Dagens Media.


Jan Scherman befann sig i går på en utfrågning i riksdagen på temat privata alternativ till statlig public service.

TV4-Gruppens vd slog fast att SVT måste hålla sig borta från den kommersiella tv-marknaden.

- De stör marknadsmekanismerna och dumpar priset på sponsring. SVTs legitimitet grundar sig på att det är ett företag i det allmännas tjänst som ensidigt och allena finansieras med allmänna medel, sa Jan Scherman, enligt Dagens Nyheter.

Rolf Porsborn, sponsringschef på SVT, tillbakavisar bestämt Jan Schermans påstående om prisdumpning.

- För det första går det inte att dumpa en marknad när man är så liten som SVTs sponsring är. Vi omsätter 30-50 miljoner kronor om året och det är en försvinnande liten del av den totala mediereklamkakan, säger Rolf Porsborn till Dagens Media.

Han fortsätter:

- Vi håller priserna uppe ganska bra i förhållande till den sponsring som vi känner till, och som TV4 till exempel skaffar sig. När vi möter kunder får vi inte en känsla av att de tycker att vi är billiga.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.