Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jan Scherman: SVT är ett kommersiellt beroende bolag

Publicerad: 28 Maj 2008, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

TV4s vd Jan Scherman är förvånad över slutsatserna i Riksrevisionens utredning av indirekt sponsring i SVT. "Jag har aldrig tidigare hört någon myndighet klassificera SVT som ett kommersiellt beroende bolag", säger han.


I utredningen om indirekt sponsring skriver Riksrevisionen att "Om SVT skulle begränsa sitt utbud till program där inga sponsorer till produktionerna förekommer så skulle SVTs programutbud bli magert."

- Det är nästan sensationellt och ger en helt ny bild av SVT. Det betyder att Riksrevisionen har klassificerat SVT som ett kommersiellt beroende bolag. Jag har alltid hävdat att ett av de viktigaste kriterierna för att ha public service, vilket jag vill, är att det ska vara fri från kommersiell finansiering, säger Jan Scherman.

Han är också kritisk till utredningens uppdrag och slutsatser.

- Utredningen har ägnat månader åt att komma fram till att SVT sköter sina rutiner kring indirekt sponsring, men den har inte kommit fram till om program med indirekt sponsring har köpts till marknadspris, säger han.

Han hade också gärna sett en utredning om synlig sponsring i SVT, som i till exempel Melodifestivalen.

- Om man utgår från TV-checks studie och SVTs egna uppgifter om vad de drar in på den här sponsringen så betalar sponsorer omkring 1500 kronor per rejting i SVT, medan priset i våra kanaler ligger på omkring 2500-2600 kronor. Alltså dumpar de marknaden, säger Jan Scherman.

Vad tror du att den här utredningen kommer att leda till?

- Den har visat att SVT inte är ett ekonomiskt fritt och oberoende bolag och jag utgår från att det kommer att diskuteras i public service-utredningen. Om man drar slutsatsen att allt är frid och fröjd så stoppar man både huvud och hela kroppen i sanden.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.