Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jan i hemligt brev till kulturen: "TV4s särställning hotas"

Publicerad: 23 februari 2007, 11:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

I ett hemligstämplat brev till kulturdepartementet försöker TV4s vd Jan Scherman sälja in att kanalen ska få sälja mer reklam.


Rvd

Rolf van den Brink


Brevet är skrivet inför ett möte med kulturdepartementet. TV4 ansöker om att få hela brevet hemligstämplat, med mindre framgång.

Jan Scherman lägger ut texten om hur han oroas av TV4s "särställning" hotas då det digitala marknätet tar över efter det analoga under år 2007. "Från och med 2007 befinner sig TV4 i en ytterst destruktiv situation", skriver Jan Scherman. Och att "alla skillnader i förmåga att nå publiken försvunna". Dessutom kommer TV4s förmåga att finansiera dyra program att "erodera".

Men Jan Scherman har en lösning på TV4s jobbiga läge. Mer reklam i kanalen heter den.

Jan Scherman vill framförallt att kulturdepartementet harmoniserar de svenska reklamreglerna med EUs och att TV4 därmed får samma möjligheter att sända reklam som TV3 och Kanal 5 som sänder från London.

Kanaler som sänder från Sverige får ha högt 10 procent reklam per dygn. I andra EU-länder gäller 15 procent.

"Resultatet är att TV4:s konkurrenter har tillgång till 50% större reklamutrymme", skriver Jan Scherman.

Han passar också på att "uttrycka sitt stöd för regeringens hållning i fråga om barnreklam".

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev