Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jan Fager blir vd på Sveriges Marknadsförbund

Publicerad: 5 Maj 2008, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Efter nio år lämnar Jan Fager posten som förbundsjurist för Sveriges Annonsörer. Istället blir han vd för Sveriges Marknadsförbund. "Det ska bli skitkul att ta tag i det här", säger han.


- Det här känns som en utmaning, ett steg i rätt riktning att ta. Det ska bli kul att prova något annat och angripa frågorna från en ny vinkel. Jag hoppas att kunna hjälpa våra medlemmar genom att jobba med marknadsetiska frågor och marknadsjuridik.

Det är ju vad du gör nu. Som vd får du väl anställa någon som sköter det?

- Joho du, i början får jag nog göra det själv. Det är tre anställda på föreningen men vem vet, framöver kanske vi kan växa till oss så vi kan anställa.

Vilka frågor blir viktigast att driva?

- Tråkigt svar kanske, men det är att driva de marknadsetiska frågorna. Det går så fort i dag att det är vi branschen som har den bästa kollen, inte lagstiftarna. Det gör att vi måste lägga lite band på oss själva och reglera vår egen marknadsföring. Sedan ska det bli väldigt roligt att jobba med de lokala marknadsföreningarna och hjälpa till med de problem som kan finnas på den lokala nivån.

I samband med att Jan Fager lämnar Sveriges Annonsörer 1 augusti lämnar han också sin plats i ERK.

- Sveriges Marknadsföbund är inte huvudman där men organisationen kommer ändå att stöpas om när det nya systemet med en Reklamombudsman införs

Sveriges Marknadsförbund har cirka 900 medlemsföretag.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.