Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

James Bond - i Expressens tjänst

Publicerad: 20 April 2007, 05:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Kvällstidningen Expressen tar James Bond till hjälp för att öka intäkterna. Via ett avtal med filmboalget Fox ska Expressen sälja de 20 första Bond-filmerna. Nästa vecka delar Expressen ut 800.000 filmer i lanseringskampanjen som också får stöd av tv-reklam i TV4, TV3 och Kanal 5 och bussreklam i Stockholm, Göteborg och Malmö.


Syftet är att utnyttja Expressens distribution till nya affärer. Filmerna ska kunna köpas på 12.000 försäljningsställen med start torsdagen 26 april. En ny film släpps sedan varje torsdag. Filmerna kostar 59 kronor styck. En försäljning på 100.000 kronor per film skulle ge Expressen en försäljningsvolym på drygt 100 miljoner kronor. Men Expressens marknadsdirektör Mats Löthén vill inte uppge några försäljningsmål.

- Det vill jag inte säga. Men vi är rätt försiktiga när det gäller hur många vi kan konvertera till köpare genom de 800.000 filmer vi bjuder på.

Mats Löthén säger att han har hämtat inspiration utomlands.

- Vi testar en modell som har prövats i andra länder. Vi försöker skapa en bra affärsmodell för att utveckla affären. Så är det är ju bra om det bidrar till öka upplagan och skapa en positiv syn på tidningen.

Riskerar ni inte att bli något annat än en tidning?

- Det tycker inte jag. Det är självklart att vi utnyttjar vår distributionsapparat och samtidigt gör våra läsare nöjda.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.