Nyheter
Jakob Trollbäck kampanjar för Barack Obama
Publicerad: 16 september 2008, 11:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
New York-baserade reklammannen Jakob Trollbäck ger sig in i presidentvalet med en specialdesignad linje Obama-pins. Han skräder inte orden om republikanerna. "Att stödja Obama är ungefär som att i Sverige ta ställning mot nynazismen", säger han.
Jakob Trollbäck. Jakob Trollbäck, grundare och kreativ chef på reklam- och designbyrån Trollbäck + Company, har offentligt valt sida i det amerikanska presidentvalet.
Hans byrå har under devisen Trollback + Obama tagit fram fyra set med pins för att stödja demokraternas presidentkandidat Barack Obama.
Pinsen, som görs i en limiterad upplaga, skänks bort till allmänheten och Trollbäck + Companys kunder.
- Vi funderar alltid på hur vi kan använda våra kunskaper inom kommunikation till att någon gång säga någonting som är vettigt, säger Jakob Trollbäck när Dagens Media når honom i New York.
Omkring fyra gånger per år gör byrån små interna projekt, vid sidan av den ordinarie verksamheten, där de anställda får "spåna loss".
- Det kan vara affischer, eller som nu små pins. Det är projekt som vi använder lite mer som marknadsföring för oss själva.
Denna gång blev det alltså Obama-pins med politiska budskap som "We're not going to babysit a civil war".
- Det var en av våra projektledare som frågade om vi inte kunde göra Obama-knappar, och det tyckte alla var en bra idé
Varför gör ni detta. Är det för att skapa uppmärksamhet kring er byrå?
- Vi är inte rädda för att säga vad vi står för. Men i det här sammanhanget måste det noteras att om vi arbetade i Sverige så skulle detta vara som att ta ställning mot nynazister eller dylikt. McCain, och republikanerna är så extrema.
- För mig känns det inte som att detta är att blanda mig i politiken på samma sätt som om en byrå i Sverige skulle stödja socialdemokraterna. Oavsett vad man röstar på i Sverige håller ju folk med om att alla har grundläggande mänskliga rättigheter. Men det republikanska partiet i USA är i dag ganska skrämmande.
För att marknadsföra sina Obama-pins har Trollbäck + Company skickat mejl till 6000 personer, bland annat till byråns alla kunder.
- Även om detta är ett litet sidoprojekt så går det ut under vårt namn. Det finns naturligtvis republikaner bland våra kunder. Men det här får de hacka i sig helt enkelt. Jag har inget som helst emot att folk vet om att vi står på den goda sidan.
- Vi har redan fått tonvis med reaktioner och 99 procent är positiva.
Är alla anställda på din byrå Obama-supporters?
- Ja. Jag tror inte att vi har några republikaner här.
Trollbäck + Obama.