Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag var nyfiken på en ny bransch"

Publicerad: 23 Augusti 2012, 10:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Erik Huss tar över efter Elisabeth Thörnsten som kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

När Elisabeth Thörnsten går över till Swedish Content Agencies tillträder Erik Huss, i dag presschef på Kungliga Vetenskapsakademien, som kommunikationschef.

– Jag fick ett jättetrevligt erbjudande och jag har jobbat inom vetenskapskommunikation och marknadsföring inom det kunskapsbaserade området länge, så jag kände att jag var nyfiken på en ny bransch helt och hållet, säger han till dagensmedia.se.

Elisabeth Thörnsten lämnar Sveriges Annonsörer för att börja på Swedish Content Agencies i september. Erik Huss tar vid i slutet av oktober.

– Just nu fokuserar jag utannonseringen av Nobelpriset som sker i oktober. Sedan måste jag först sätta mig in i organisationen och hur den fungerar. Jag vill tydligare visa på vikten av reklam, men jag har inte satt mig in i strategierna än, säger Erik Huss.

Erik Huss säger att det han tar med sig in i det nya jobbet är en erfarenhet inom kunskapsbaserad kommunikation, men även ett stort kontaktnät.

– Det har varit fantastiskt att få jobba med Sveriges största internationella nyhet. Nobelpriset är ju ett av de starkaste varumärkena i Sverige. Dessutom har jag jobbat fram ett nätverk i både Sverige och internationellt, säger han.

Vad ser du som den största utmaningen i den nya tjänsten?

– Intuitivt är den största utmaningen att få intressenter och konsumenter att förstå vikten av reklam och föra en initierad debatt om reklam och marknadsföring. Jag tycker att det är viktigt att tänka på vilket ansvar man har som annonsör. Jag har ju ju jobbat mycket med hållbarhetsfrågor innan, och det vet ju ledningen också om.

Vem kommer att ta över som presschef på Kungliga Vetenskapsakademien?

– Vi går om några dagar ut med en utlysning och påbörjar en rekryteringsprocess. Snart går vi in i Nobelarbetet, men innan dess vill vi få till en bra annons och rekrytering.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.