Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag skulle aldrig köpa Aftonbladet"

Publicerad: 18 Mars 2012, 06:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Kvällstidningsförtroende, Lego och Kajsa Bergqvist – bara några av ämnena i veckans Söndagspanel.


Cecilia Djurberg, redaktör för Sveriges Radios mediedebattsajt, Medieormen

Kvällstidningscheferna har lägst förtroende i Mediesverige. Välförtjänt eller bara slentrianmässigt kvällstidningsförakt?

– Det är väl det bästa betyget man kan få om man gör kvällstidning? Så, ja, absolut välförtjänt.

ATG gjorde om sin logga för första gången sedan 1974. Vilket varumärke behöver fräschas upp, enligt dig?

– Lego. Den där gamla unisexloggan håller ju inte alls nu när de så tydligt delar upp sin kundkrets i tjejer respektive killar. Sen finns det ett norskt bokförlag som kanske borde tänka över sitt namn ett varv – Det Norske Samlaget.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– ”Martin och Johan släppta”,  ”Allt om nya dokusåpan Regeringen”, ”Sten Tolgfors presskonferens blir teater”, ”Äntligen fred på jorden”,  ”Insertknappen slopas på pc” och ”Frank Zappa nu på Spotify”.

Roland-Philippe Kretzschmar, grundare på MNML Agecy

Kvällstidningscheferna har lägst förtroende i Mediesverige. Välförtjänt eller bara slentrianmässigt kvällstidningsförakt?

– Det vore intressant om man gjorde en mätning som värderar förtroende för kvällstidningarna på nätet. Jag skulle aldrig köpa Aftonbladet eller Expressen i pappersformat, men den nyhetssajt jag loggar in på oftast är aftonbladet.se. Jag tror fler gör som jag, vilket visar sig i besöksstatistiken. Föraktet kommer från hur de identifierar och paketerar nyheter och även här tror jag nätet passar bättre som kanal. Kanske är kvällstidningarna redo att skrota pappret för gott?

ATG gjorde om sin logga för första gången sedan 1974. Vilket varumärke behöver fräschas upp, enligt dig?

– Intersport. De har massvis av problem sedan de försökt sig på en centralisering, men utan att lyckas. De har dessutom svagast identitet bland de stora sportkedjorna, alla känner till dem men ingen kan sätta fingret på vad de står för och vem de vill kommunicera med.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att regeringen med kultur- och idrottsminister Lena Adehlson Liljeroth (m) i spetsen satsar mer på spontansportandet i Sverige, det är det som växer snabbast idag. Folk vill inte behöva vara medlem i en förening eller utöva en lagsport för att idrotta, utan vill kunna träna när man vill och själv känner för det. Men då behöver infrastrukturen förbättras; fler skateramper, bättre elljusspår för löpning och skidåkning, riktiga MTB-leder, mm, mm.

Thérèse Mannheimer, Project Manager, Doberman

Kvällstidningscheferna har lägst förtroende i Mediesverige. Välförtjänt eller bara slentrianmässigt kvällstidningsförakt?

– Dessvärre skulle jag väl säga att det är väl väldigt välförtjänat. Kvällstidningarna lever mer eller mindre på att vara först och att ha spektakulära scoop vilket inte direkt manar för varken reko journalistik eller bra metoder, tänker inte helt osökt på Kajsa Bergqvist som nu senast blev hetsad att komma ut. Det kan inte vara av allmänintresse att en före detta idrottare är gay.  Oavsett vem som tar besluten så fortsätter kvällstidningarna också att fatta mer eller mindre kloka beslut och ömsom "sparkar" stora mängder människor och ömsom åker på galna festresor. Nej, det känns faktiskt inte helt förtroendeingivande.

ATG gjorde om sin logga för första gången sedan 1974. Vilket varumärke behöver fräschas upp, enligt dig?

– Det får bli en jämn match mellan Aftonbladet och Landstinget.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Jag skulle vilja läsa att äldrevården blivit svinbra och pålitlig samt att man börjat numera lägger tid och energi på att leka med de gamla och se till att de har roligt och får busa.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.