Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Jag måste hitta andra kommunikationsvägar”

Publicerad: 26 September 2009, 04:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Lotta Loosme bytte till public service efter nästan tio år inom reklam-tv. Själv är hon ”en skamlös allätare” av medier.


– Allt kan slinka ner, från de tunga dokumentärerna till vulgär amerikansk talkshow, säger hon.

Lotta Loosme började på SVT i april. Då hade marknadchefsstolen på SVT varit ledig i nästan ett år sedan Fredrik Widén fick gå under dramatiska former. Efterträdaren Lotta Loosme fick ett större ansvar och tjänsten ingår numera i programledningen.

– Jag kunde inte tacka nej till utmaningen. Inom kommersiell tv har jag haft fokus på att hitta samarbeten och partnerskap. På SVT måste jag istället värna vår trovärdighet och oberoende. Det innebär att jag måste hitta andra kommunikationsvägar.

Ett halvår tidigare slutade hon som marknadschef för TV3 och TV6 på MTG. När nya Sverige-vd:n Manfred Aronsson stuvade om i chefsuppställningen fick Robert Kviby marknadsansvaret för alla fritv-kanaler.

– Manfred erbjöd mig en annan tjänst som jag valde att tacka nej till. Istället lämnade jag företaget. Men det finns inga hard feelings mellan oss.

Med i bagaget hade hon bland annat en framgångsrik lansering av TV6:s egenproduktion ”Hål i väggen”.

– Programmet slog det tidigare tittarrekordet för egenproduktioner med över 300 procent, så det kändes förstås som en bra avslutning.

SVT:s programlanseringar skiljer sig från de kommersiella. Budgeten för externa medieköp är betydligt lägre och i stort sett all medieinvestering görs online. Den senaste större externa kampanjen var lanseringen av SVT Play.

– Vi köper media när det finns extra stora målsättningar att nå en publik som inte är inne i våra kanaler så mycket. Förutom webbköp handlar det ju också om att skapa medialt intresse för programmen.

Kommersiell tv har tydligt definierade målgrupper för program och marknadsföring. På SVT är målgruppsstrategin en tuffare nöt att knäcka.

– Public service ska nå alla och det är ju som bekant en svårare väg. Man har ett större spektrum när man ska anpassa målgrupp efter program. SVT:s fullmatade tablå gör också att jag måste prioritera hårdare.

Markandsföring har varit den röda tråden i Lotta Loosmes yrkesliv. Efter civilekonomstudier i Sverige och USA spenderade hon drygt tre år på Lowe Brindfors. Hon lämnade konsultlivet vid millennieskiftet för att syssla med koncept, profilfrågor och affärsutveckling på TV4 i fem år.

– Det var en lärorik tid. Jag var bland annat med och startade TV4 Plus.

Är det svårare att få gehör för marknadsföringsfrågor på SVT än kommersiella kanaler?

– På kommersiella kanaler är man vanare med de här frågorna på grund av kontakten med kunderna, men SVT vill satsa på marknadsföring och jag sitter i programledningen. Marknadsföring av tv har blivit viktigare för alla. Utbudet är större och tittarna mer aktiva.

Vad innebär det att du sitter i programledningen?

– Jag kan lämna min syn på hur program- och tablåfrågor påverkar våra kanalvarumärken och hur de kan förädlas utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Det ökar framförhållningen i vår kommunikationsplanering.

Hur kan marknadsföring vända SVT:s trend med allt färre och äldre tittare?

– Vi måste ta fasta på att vårt innehåll faktiskt är väldigt uppskattat av även de yngre tittarna, men att de i större utsträckning väljer datorn framför tv:n eller båda samtidigt. Det påverkar valet av kanal både för marknadsföringen och programmen.

Som exempel ger hon SVT:s lansering av ”Riverside”, en spinn-off från ”Andra Avenyn” som har producerats för SVT Play.

– Vi har fått fantastiska siffror för programmet. Den andra veckan hade det 242.000 starter i Play.

SVT har genomfört en organisationsförändring på kommunikationsavdelningen och arbetet ska bli mer projektorienterat. Andra planer för framtiden är att utveckla kommunikationen kring SVT Play.

– Jag har även blivit nyförälskad i tvåan och tror att vi på marknadsavdelningen kan ge den en tydligare profilering och presentation. Samma sak med Barnkanalen som borde kunna ha en starkare profil.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.