Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag litar på folk"

Publicerad: 31 Augusti 2011, 03:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Carl Wåreus börjar på torsdag som vd på reklambyrån DDB. Dagensmedia.se pratar med honom om byrån, ledarskap och framgång.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmDDB

Carl Wåreus byter sitt jobb som client service director på OMD mot en plats som vd på DDB.

Han har tidigare arbetat som vd på OMD, varit marknadsdirektör på McDonalds och jobbat på reklambyrån Rönnberg McCann. Efter en pappaledighet från OMD blev han tillfrågad om jobbet på DDB av Niclas Melin, som lämnar ifrån sig uppdraget för att bli chef för DDB Norden.

– Jag blev väldigt glad, för det är en mycket välrennomerad byrå. Jag har ju också arbetat på reklambyrå förut. Sedan tycker jag att närheten mellan mediestrategier och reklamutveckling blir allt viktigare, säger han till dagensmedia.se.

Carl Wåreus tror att hans ledarstil kommer att vara lik Niclas Melins, och säger att han sätter stort värde på tillit.

– Jag litar på folk och ger dem stort förtroende. Det är bättre att ta ett beslut och be om ursäkt för det senare än att inte fatta något beslut alls. Det måste vara mycket engagemang, vilja och energi i allt vi gör, för att jag ska trivas. Jag har insett hur viktigt det är med rätt medarbetare och med rätt inställning. Man kan utbilda i kunskap men inte i attityd, säger han.

Det är också personerna i organisationen som han menar är DDB:s styrka.

– De, alltså vi, har väldigt många duktiga individer. Det är viktigt att, som jag och andra gjorde på OMD, bygga en stark organisation med en stark kultur.  Målsättningen måste vara att den ska bli starkare än enskilda individer, säger han.

Carl Wåreus går från en mediebyrå till en reklambyrå. Men att de två branscherna skulle bli allt mer sammanblandade tror han inte på.

– Blir det det? Det tycker inte jag. Men jag tycker att man strategiskt ska komma närmre varandra för det finns en nackdel med separationen för 25-15 år sedan, och det är att kunderna idag har svårare att hålla ihop helheten, säger han.

Finns det något som mediebyråer kan lära av reklambyråer?

– Dels hur man tänker mediestrategiskt i dagens komplexa medielandskap. Dels att vara väldigt kostnadseffektiva, vilket alla mediebyråer sedan länge tvingats till för att kunna få ihop något resultat alls. Och sedan det digitala. Mediebyråer tvingas att hålla sig uppdaterade genom att hela tiden gnuggas mot de digitala medieägarna och få uppdateringar på det senaste som de utvecklar och vad som fungerar. Mycket tid läggs inom det digitala på utbildning och utveckling.

Vad tänker du sätta för prägel på DDB?

– Jag vill bygga vidare på den prägel som redan finns där med ett öppet klimat och högt i tak. Man jobbar för varandra och för kunderna. Det är ett bra gäng med ett bra go.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DDB StockholmDDB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.