"Jag känner mig nästan lite dopad"

Med hjälp av ”Sophia” ska Bisnode positionera sig som marknadsledande inom AI. I spetsen för den stora förändringen står marknadsdirektören Anna Albinsson som menar att hon sitter på en guldgruva av datainsikter.

Hela Bisnodes event har stuvats om efter en enda talare. Programmets schema har anpassats efter talarens vilopauser. Snackar hon för länge blir hon nämligen lätt överhettad, detsamma gäller om hon klär sig i fel plagg. Hon har gästat Jimmy Fallons ”Tonight show”, varit på pinsam och stel dejt med Will Smith samt gästat både CNBC och Good Morning Britain. 

Det handlar såklart om roboten ”Sophia” - världens första humanoida robot. En robot med mänskliga drag, rörelser och talförmåga. 

Bisnode är mitt uppe i en förvandling med målet att positionera dataföretaget som europaledande inom AI och smart data. ”Sophia”, uthyrd från Hanson Robotics, är ett steg i ledet för att förnya och sätta Bisnode på kartan. I spetsen för att berätta om Bisnodes nya tjänster och ompositionering av varumärket står marknadsdirektören Anna Albinsson. 

– Det är en viss utmaning att arrangera ett event med en robot som keynote speaker. Det finns ett extra pirr för man vet inte hur det ska gå och hur hon ska bete sig, säger hon.

I efterhand kan Anna Albinsson konstatera att eventet med den inbjudna gästen “Sophia” blev en succé. Flera medier så som SVT, Di och Expressen träffade roboten för intervju och reaktionerna från publiken var mer än vad Anna Albinsson hade vågat hoppas på. 

– Hon väckte en oerhörd fascination. Det var nog inte en enda mobiltelefon som inte dök fram när de mötte henne. 

Flera av intervjuerna var “Sophia” förberedd på sedan tidigare men det fanns också fria frågestunder under eventet. 

– Hon skötte det magiskt bra och svarade med glimten i ögat på frågor som vem hon är kär och vad hon tror om framtiden för AI. 

I och med den nya varumärkespositioneringen har både logga, färger, hemsida och tjänster har gjorts om och uppdaterats. 

Bisnode levererar sedan 1989 affärs- marknads- och kreditinformation till både företag och marknadschefer, men nu vill de även påvisa att de levererar så mycket mer än bara data. Att man levererar ”smartness”. Det nya kampanjkonceptet går under namnet ”Unleash the power of data” och ska visa på alla fördelar man kan skaffa sig genom att använda och analysera data på rätt sätt. 

– Data är komplext men det ska inte vara komplext för den som använder den. Vi måste flytta vår position till att ”bara erbjuda data” till att vara mycket smartare. 

Läs hela intervjun i nummer 17 av Dagens Media. 

Publicerad 2018-11-01 14.50Uppdaterad 2018-11-05 09.37

Ämnen i artikeln: