Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag hoppas det blir lättare att bli hörd"

Publicerad: 13 November 2010, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Farshad Shadloo kammade hem priset ”Årets rookie” på Spinn-galan. Samtidigt stod det klart att han lämnar Malmö och Aspekta för att flytta till Stockholm och Springtime. Här berättar han om vinsten och framtiden.


Ämnen i artikeln:

SpinnSpringtime

– Det känns jättebra. Det är väldigt roligt att få ett sådant pris och det är extra roligt att man kan få det även om man är i Malmö.

Vad tror du priset kommer betyda för dig?

- Jag tror att det kan vara väldigt betydelsefullt att just som ung få ett sådant pris. Jag hoppas att det gör det lättare att bli hörd, bland annat i diskussioner om branschens framtid. Man kan nog få mer inflytande än man hade haft annars. Jag tror även att förväntningar på ens prestation höjs, vilket är sporrande.

Varför tror du att just du fick priset?

- Det kan jag i ärlighetens namn inte svara på, jag vet faktiskt inte. Jag tyckte det var roligt att bara vara nominerad. Att jag dessutom fick det är ju jätteroligt.

Vilket har varit ditt roligaste projekt hittills?

- Jag har två projekt jag tycker har varit roligast. Ett som jag gjorde i Almedalen i somras där jag jobbade med påverkansarbete kring Öresundsfrågor. Där handlade det väldigt mycket om både praktiskt och strategiskt arbete, det var också en kombination av personliga möten på plats och diskussioner på nätet.

- Ett annat projekt som jag tyckte mycket om var ett projekt jag gjorde med en intresseorganisation som handlade mycket om att delta i debatten kring företagande i välfärden. Arbetet krävde en nästan nördig förmåga att sätta sig in i debatten och lära känna frågorna kring skola, vård och omsorg i Sverige.

- Man kan väl generellt säga att jag inte jobbat så mycket med ”flashiga” uppdrag utan det har varit mycket enträget fotarbete, många möten och många timmar bakom skrivbordet.

Vad kommer du göra nu?

- Jag jobbar på Aspekta fram till årsskiftet och sedan flyttar jag till Stockholm och börjar på Springtime. Det har varit en lärorik tid hos Aspekta men jag kände att det skulle vara kul att gå till en större byrå och flytta till Stockholm.

Har du något drömuppdrag eller kund?

- Jag skulle vilja jobba med uppdrag som är allmännyttiga och innefattar påverkansarbete. Jag vill jobba med en bred och nationell fråga som berör och engagerar många. Det skulle också vara kul att testa på lite kreativ konsument-pr, där har jag inte så stor koll och vill lära mig mer.

Vad tror du om framtiden inom kommunikationsbranschen?

- Idag finns det så många som kallar sig kommunikationsbyråer även om de kan syssla med andra saker därför tror jag att det kommer bli viktigare att framföra och beskriva vad pr-konsulenter faktiskt gör. Jag tror också att det kommer bi viktigare att specialisera sig och skaffa sig expertkunskap. Kunden får mer och mer kunskap och i och med det vet de vad de vill ha och kan ge mer komplexa uppdrag. Det gör att det ställs högra krav på oss – att vi går från generalister till specialister.

Vilka är dina egna medievanor?

–  Jag läser DN, Sydsvenskan och Fokus och förutom det litar jag på att få tips från mitt twitterflöde om det finns något annat läsbart. När jag ser på tv ser jag väldigt mycket på samhällsprogram och serier som Mad Men och Family Guy. Jag lyssnar väldigt lite på radio men om jag lyssnar så är det på P3.

Har du några "guilty pleasures?"

– När ingen annan ser på brukar jag se på Deadliest catch, ett program om personer som fiskar kungskrabbor i Alaska, lite nördigt men väldigt intressant.

Farshad Shadloo

Ålder: 28 år

Bor: Malmö

Familj: Syster i Stockholm och mamma och pappa i Göteborg

Jobb: Jobbar på Aspekta till årsskiftet och byter sedan till Springtime

Aktuell med: Vinnare av årets rookie i Spinn-galan 2010

Dold talang: Jag är väldigt bra på att avgöra om en vattenmelon är mogen bara genom att knacka på den.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Ämnen i artikeln:

SpinnSpringtime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.