Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

”Jag har haft ett stort hjärta kvar på DDB”

Publicerad: 28 Augusti 2010, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Efter tre år som marknadsdirektör för Absolut Vodka i Västeuropa återvänder Ann Ystén till DDB.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmAbsolut vodka

Ann Ystén hade egentligen inga planer att lämna Pernod Ricard och Absolut men när DDB erbjöd henne en plats i ledningsgruppen och tjänsten som senior projektledare, då kunde hon inte säga nej.

– Det var ett erbjudande för intressant att avstå. DDB är på en väldigt spännande resa och jag kände att jag ville vara med på den. Sedan har byrån en stark kultur som jag alltid har känt mig väldigt hemma i, säger Ann Ystén.

Vad för slags kultur är det?

– En ung och framåtlutad, nästan ivrig attityd. Mitt jobb är en stor del av mitt liv och det som driver mig är känslan av att jag kan göra skillnad och jag har mycket att bidra med på DDB. Det finns många likheter med mitt jobb på Absolut, där kreativiteten används för att lösa affärsmässiga problem.

Under sina år ute på den europeiska marknaden har hon sett och lärt känna de nationella avvikelserna i fråga om reklam och kommunikation. Men en sak, har hon lärt sig, är global.

– I dag krävs en stark kreativitet för att vinna konkurrensfördelar. Så länge man jobbar med kreativitet för att lösa affärsproblem så blir man framgångsrik, det är en stor insikt. Återigen, Absolut Vodka, är ett bra exempel på det. Produkten är enbart vodka men varumärket är laddat med så mycket mer.

Vad är utmärkande för den svenska reklammarknaden?

– Att vi har ett sofistikerat och moget reklamklimat. Förr talade man om att ironi var det enda som funkade på svenskarna. Det har funnits många klyschor om vad som fungerar på svenskarna men sanningen är den att vi i Sverige har kommit långt med konceptuellt helhetstänk och den digitala utvecklingen.

Är DDB samma byrå nu som den du lämnade för tre år sedan?

– Både ja och nej. Byrån är lika ivrig och framåtlutad som alltid, samtidigt som man har tagit ett stadigt grepp om den digitala biten. Sedan har det kommit in en jäkla massa duktiga människor. Byråns framgång har lockat till sig väldigt mycket talang.

Ann Ystén återkommer hela tiden till byråns hunger och driv och försäkrar att DDB inte tänker stå still framöver.

– Vi är inte mätta och belåtna. Den här resan är inte slut ännu. DDB har kapacitet att jobba med än större och komplexare uppdrag, och framöver ta sig ut på den internationella marknaden.

Namn: Ann Ystén.

Aktuell som: Ny senior projektledare på DDB. 

Ålder: 46 år.

Familj: Min man, Henrik Ystén, som är chefredaktör för fotbollsmagasinet Offside.

Bor: På Söder.

Dold talang: Jag är oerhört vass på tv-spel. Jag har alla tre plattformarna, Playstation 3, Xbox 360 och Nintendo Wii. Det är inte många som vet det, men jag är en gamer.

Favoritmedier: Jag är helt såld på tv-serier på dvd, till exempel The Wire. Jag reser mycket och ser på dem på datorn. Det är det medium jag konsumerar absolut mest. Annars är det DN men inte så mycket webb. Jag försöker hänga med men har inte riktigt tid att surfa runt.

Guilty pleasure: Åh, det här låter väl jättetöntigt men… gräddkola. Jag älskar verkligen gräddkola.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmAbsolut vodka

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev