Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Jag har gjort hela resan på Tradedoubler"

Publicerad: 31 Januari 2009, 03:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Efter sex år på Tradedoubler drar Sverigechefen, Fredrik Sellgren, vidare mot nya mål. För Dagensmedia.se berättar han om tiden på företaget som startade i liten skala men som blev en global jätte.


Fredrik Sellgren vill inte berätta vad han ska göra framöver men nämner lite svävande att det på kort sikt handlar om att hjälp företag i deras internationalisering, likväl som att gå in i ett par olika uppstartsprojekt. Han säger att han känner sig glad när han tittar i backspegeln på sina sex år på Tradedoubler.

- Jag har varit Sverigechef i tre år men har dessförinnan gjort hela resan. Började som account manager, varit ansvarig för den svenska kampanjverksamheten och rullat ut den vidare i Europa, säger han.

Vad har varit roligast på den här resan?

- Det har varit roligt hela vägen att vara en del av det här fantastiska bolaget i den här föränderliga branschen. Samtidigt som det har varit utvecklande att lära sig hur internetlandskapet ser ut i övriga Europa så har det också varit spännande att se den svenska marknaden utvecklas.

När Tradedoubler startade 1999 var den svenska marknaden fortfarande underutvecklad, säger Fredrik Sellgren. Den har dock mognat efter hand och det har också Tradedoubler gjort. Företaget som startades som ett av många under it-erans yra har växt till en jätte som finns på 19 marknader och som för 2008 redovisade en omsättning på 3,5 miljarder kronor.

- Det är definitivt en framgångssaga. Av de it-företag som startades samtidigt som oss gick många under medan vi blev multinationella. Vi är i dag det största affiliate-nätverket på den europeiska marknaden.

Hur ser framtiden ut för den digitala marknadsföringen?

- Konjunkturen pressar mediebudgetarna samtidigt som en överflyttning sker från traditionella medier till digitala. Jag tror att vi kommer se en viss tillväxt under året men karaktären på budgetarna förändras. De blir mer resultatorienterade och sök kommer stå för en stor del av ökningen.

Hur ser dina medievanor ut?

- Jag är en typisk laptop-tittare. Sitter uppkopplad med datorn i knät framför tv-n. Jag kollar på det som är på för tillfället, men helst nyhetsprogram och lite bra komediserier. Spin City och 2 ½ Men är två favoriter. På morgonen bläddrar jag igenom DN och under dagen håller jag koll på vad som står på Dagensmedia.se, Resume.se och Di.se.

Namn: Fredrik SellgrenÅlder: 32 årBor: Odenplan, StockholmFamilj: Fästmö och en son på två årAktuell: Avgående Sverigechef för TradedoublerDold talang: Är rätt skarp på wakeboard

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.