Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Jag gled in i branschen på ett bananskal"

Publicerad: 4 December 2010, 05:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Metronomes nya tv-chef Anna Rydin berättar om hur hon hamnade i tv-branschen, hur tv-kaoset smittar av sig på produktionsbolagen - och om hennes drömprojekt.


Ämnen i artikeln:

MeterMetronome

Efter tre år som vd för Meter film får Anna Rydin nu en utökad tjänst inom Metronome, som chef för hela tv-verksamheten i Sverige.

– Det känns otroligt utmanande och spännande att sätta sig in i resten av tv-verksamheten här på Metronome, säger hon.

Hur skiljer sig detta uppdrag från din tidigare tjänst?

– Själva vd-tjänsten utökas, och jag får ett övergripande ansvar även för produktionsbolagen Friday TV, Stockholm-Köpenhamn. Jag får mer att göra! Tanken är att vi ska kunna kommunicera och samverka med varandra och även vara tydliga i våra särarter och då behövs en överblick i form av den tjänst som jag nu tillträder.

Anna Rydin berättar att hon hamnade i produktionsbranschen av en slump.

– Jag arbetade på samma kontor som Gary Engman och Gunnar Wesslén, samtidigt som jag läste på Poppius. När de sedan skulle starta TV Stockholm råkade jag vara i närheten och gled på så sätt in i branschen på ett bananskal.

På TV Stockholm fick Anna Rydin chansen att lära sig allt från grunden.

– Där hade jag verkligen möjlighet att få testa allt och göra massor av lärorika fel, det var en nyttig tid.

Efter jobbet som scripta och senare bildproducent på TV Stockholm, kom en tid av frilansande, ett års anställning på Strix innan hon var med och startade  Endemol Sverige 1996 där hon producerade stor underhållning. Efter Endemols inträde i Metronome 1999 följde hon med och fortsatte jobba som producent och exekutiv producent på Film. Där arbetade hon sig fram från tjänsten som producent, till programchef för att slutligen bli vd 2007.

  Vilka är de största utmaningarna i din roll i dag?

– Naturligtvis att hitta fantastiska, unika idéer som ligger rätt i tiden och passar in i någons tablå. Att se till att vi är den mest attraktiva arbetsplatsen för Sveriges bästa kreatörer, se till att vi har kul på jobbet, hålla uppe kvaliteten och hålla koll på kostnaderna.

  Spår du några nya trender inom branschen?

– Om jag visste det skulle jag vara mycket förmögen! Just nu hoppas jag väldigt mycket på två av våra nya format, "Masterchef" som kommer i TV4 2011 och "Minuten" som vi gör för SVT. Minuten är utvecklat av Mattias Olsson och Jock Millgårdh på vårt idébolag Friday och det har sålts på många territorier över världen.

 Har du något drömprojekt?

– Alla drömmer nog om att sätta en stor och smaskig idé som får resa över världen i många, många år. Den drömmen sitter och lurar hos alla tv makare, alltid, tror jag.

Hur har den hårda konkurrensen bland tv-kanalerna smittat av sig?

Det är klart att vi märker av att konkurrensen bland produktionsbolagen ökar. Vi har dock hittills lyckats stå pall och jag tror nog att det bästa sättet att hålla emot är genom att ha tillräckligt bra idéer och hög kvalitet på det vi levererar. Att konkurrensen ökar mellan tv-kanalerna är ju egentligen bara positivt för oss som ska förse dem med ammunition.

Hur pusslar du ihop din tid mellan jobb och privatliv?

– Det går för det mesta bra även om det känns som att driva en liten produktion vid sidan av ibland, men så är det väl för alla som jobbar och har familj, gissar jag. Jag bor nära jobbet och har ett bra nätverk runtomkring mig. Jag hinner inte med så mycket annat än att jobba och att vara med familjen. Det tycker jag går hyfsat bra. Så har jag ju världens bästa mamma och mina barn har världens bästa mormor som räddar oss titt som tätt.

Anna Rydin

Ålder: 44

Familj: Sönerna Hampus och Leo och deras pappa Johan.

Bor: Centralt i Stockholm

Aktuell med: Nytt toppjobb som chef för Metronomes svenska tv produktionsverksamhet.

Medievanor: Försöker att se allt nytt, ser på mycket play-tjänster och missar inte en ruta av briljanta Solsidan.

Katarina Libert


Ämnen i artikeln:

MeterMetronome

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.