Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Jag drivs av utmaningar”

Publicerad: 22 Maj 2010, 04:48
Uppdaterad: 26 Oktober 2017, 08:35

För Dagensmedia.se berättar McDonalds kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz om hamburgerjättens krishantering och om sina personliga drivkrafter som kommunikatör i Big Macens tjänst.


Ämnen i artikeln:

PrimePRMcDonalds

Raymond Mankowitz, 47, har jobbat på McDonalds under lång tid, och suttit i ledningsgruppen i över tio år.

Den pr-kris som drabbat hamburgerjätten efter Dokument Inifråns avslöjande reportage är långt från hans första.

– Det skrivs väldigt mycket om McDonalds hela tiden eftersom det är ett varumärke som berör så pass många. Vissa saker får stort genomslag, som detta, medan andra inte får det, säger Raymond Mankowitz, som just nu lägger i stort sett hela sin arbetstid på att hantera krisen.

– Vi är mitt uppe i det arbetet just nu och det innefattar många olika steg. Jag vill inte gå in exakt i detalj på vad vi gör. Men vi lyssnar in och tar in den kritik som riktas mot oss och tar den på stort allvar.

McDonalds gick snabbt ut med ett pressmeddelande som konstaterade att ”Dokument inifrån visar på ett antal fel och brister som inte på något vis kan accepteras”.

Morgonen efter Dokument inifrån hade McDonalds köpt banners intill artiklar som citerade nyheten på stora nyhetssajter. Besökarna slussades bland annat vidare till en chatt med höga McDonalds-chefer.

– Vi tycker att det är viktig att man får möjlighet att ställda frågor till oss, och att vi får möjlighet att besvara dem. Detta var ett sätt för oss att lyckas med det.

McDonalds Sverige har under Raymond Mankowitz styre jobbat hårt för att profilera bolaget som en attraktiv och ansvarsfull arbetsgivare.

En bild som sargades svårt av Dokument inifrån.

– Det har inte varit ett mål i sig att profilera oss så. Men det är ett område som vi har varit bra på och fått mycket uppmärksamhet för. Bland annat för vårt mångfaldsarbete.

Men ni har tidigare köpt annonser på sidan tre i DN för att berätta om detta, så det måste väl har varit ett mål?

 – Vi kände vi det tillfället att vi kunde vara med att påverka debatten. Vårt mål är att vara en bra arbetsplats. Det är inte den bild som lyfts fram nu, och det måste vi hantera.

Hur lång tid tar det att återupprätta bilden av McDonalds som en bra arbetsgivare?

– Det är omöjligt att svara på, det är det vi jobbar med nu och vi får sen utvärdera detta.

– Det finns inga genvägar utan vi måste ta tag i den kritik som vi fått. Om det visar sig att det ligger något bakom kritiken måste vi tag i det och sedan kommunicera det vi gör. Vi har redan vidtagit en rad åtgärder som finns att läsa om på vår sajt.

Hur mycket styrning från USA får ni i Sverige när en sådan här kris inträffar?

– McDonalds är ett globalt varumärke. Men hela affärsiden bygger på lokala entreprenörer och lokalt tänkt. Detta är ett svenskt case, vi hanterar det i Sverige. Vi jobbar så gott som alltid lokalt.

Raymond Mankowitz betonar vikten av att inte glömma bort den interna kommunikationen i krishanteringen.

– Dialogen med franchisetagare och medarbetare är jätteviktig. Du frågar mycket om kommunikationen med medierna, men den interna kommunikationen och kommunikationen med våra gäster, är den allra viktigaste. 

Vilka är dina personliga drivkrafter i jobbet?

– Jag drivs väldigt mycket av att det alltid är nya utmaningar. En del är väldigt roliga och en del är mindre roliga. Men ingen vecka är den andra lik.

McDonalds ser, som Dagensmedia.se tidigare har berättat, över sitt fleråriga samarbete med pr-byrån Prime.

– Det är ett arbete som inte prioriteras just nu, och jag har inte lagt så mycket fokus på det under de senaste månaderna. Prime är en väldigt bra byrå och vi jobbar med dem nu.

McDonalds söker även en efterträdare till presschefen Claes Eliasson.

– Det kommer vi att ta tag i så småningom.

Raymond Mankowitz

Aktuell med: Kommunikationsdirektör för svenska McDonalds som befinner sig i hetluften efter "Dokument inifrån: McFusk".

Karriär: Har jobbat med kommunikation inom McDonalds under lånng tid. Dessförinnan jobbade Raymond Mankowitz på Ericsson.

Familj: Fru, barn och hund.

Bor: Lidingö, utanför Stockholm.

Dold talang: "Har svart bälte i judo".

Medievanor: "Allätare. Mitt problem är att jag har svårt att fokusera på ett medium. Men tittar mycket på tv – alla kanaler jag kan komma åt".

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PrimePRMcDonalds

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.